Metro: Danmark og Holland største udfordring

Metro International blev en smule bedre til at tjene penge i 2011, og det er et af de vigtigste budskaber i de nøgletal for året, som Metro offentliggjorde i går, siger Anders Kronborg, CFO i Metro International.

Metro International blev en smule bedre til at tjene penge i 2011, og det er et af de vigtigste budskaber i de nøgletal for året, som Metro offentliggjorde i går, siger Anders Kronborg, CFO i Metro International.

"Vi kom et skridt nærmere vores mål om en tocifret overskudsgrad i 2012. Vores resultat for 2011 er præget af en række engangsposter, der mest talte på den positive side - bl.a. i kraft af vores frasalg af 40 pct. af aktierne i Metro Canada. Men ser man bort fra engangsposterne i året, så steg vores overskudsgrad fra fem pct. (ebit, red.) i 2010 til 7,8 pct. i 2011. Der er stadig et stykke vej til tocifret, men vi er nået et stykke," siger Anders Kronborg, der som nummer to nedslag i regnskabet peger på, at der er nu er luget ud i underskudsforretningerne.

"Vi har ikke længere tabsgivende selskaber i koncernen. Tidligere har vi altid haft et eller andet land, hvor det gik helt ad helvede til, men det er vi fri af nu," siger Anders Kronborg.

Danmark og Holland problembørn
Oprydningen betyder også, at de to mest pressede forretninger i dag er den hollandske og danske. Af samme grund har Metro for nylig sagt farvel til den hollandske direktør og i stedet indsat den svenske Metro-direktør, der indtil videre har begge lande under sig.

"Den hollandske økonomi er virkelig dårlig, og det er det land, der samlet set kommer dårligst ud i vores regnskab. Holland var faktisk det bedst tjenende land for os i både 2006 og 2007, det gør udviklingen mere dramatisk," siger Anders Kronborg, der dog afviser, at Metro overvejer et exit i Holland.

"Avisen har stadig en stærk markedsposition, og derfor er vi tålmodige. I de lande, hvor vi har haft travlt med at komme ud som f.eks. Spanien og Frankrig, har det også handlet om, at vi var på vej til at blive nummer tre eller fire på læsertal. Så længe vi kan bevare en førerposition på læsertal og forretningen løber rundt, har vi ikke travlt," siger Anders Kronborg.

Effekt af Urban-lukning
Når det gælder nummer to mest udfordrende marked, Danmark, er billedet stort set identisk. Markedspositionen er stærk, og avisen er ikke tabsgivende, selvom markedet er trængt.

"Danmark er stadig en udfordring, fordi den danske økonomi er rigtig dårlig fortsat, men omvendt har vi ikke set effekten af Urbans lukning endnu," siger Anders Kronborg.

Holland og Danmark er da også de lande, hvor der er længst til den overskudsgrad på 15 pct. (ebit), der er ambitionen for de enkelte lande - mens ambitionen for koncernen samlet er 10 pct.

"Udfordringen ligger stadig i Europa - med undtagelse af Sverige, som er hjemlandet og et stærk marked. Her var overskudsgraden sidste år 19 pct.," siger Anders Kronborg, der ikke lægger skjul på, at de helt store dukse i koncernen er ikke vestlige markeder som Rusland, der præsterede en overskudsgrad på 34 pct. på ebit-niveau i 2011 og Mexico med 23 pct.

Hvad er jeres forvetninger i forhold til at nå de ti pct. i overskudsgrad for koncernen i år?

"Som det ser ud nu, tror vi på det, men det afhænger af den økonomiske udvikling, som stadig er usikker," siger Anders Kronborg.

I havde i 2009 en ambition om at online skulle stå for lige så stor en omsætning som avisen i 2016 - har I stadig den ambition?

"Vi gør mere og mere online og skal gøre det, selvom vi ikke tror, at papiravisen dør. Vi åbner et bilsite à la Bilzonen.dk i Chile om kort tid f.eks. Ambitionerne er der stadig."

Læs også svenske aktieanalytikeres vurdering af Metro-resultatet her.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu