JP/Pol ud med overskud på 175 mio.

Trods oplags- og læserfald genererer dagbladene i JP/Politikens Hus, Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken, også i 2011 størstedelen af det trecifrede millionoverskud på 239 mio. kr. før skat. "2011 var igen et godt år for os, hvor aviserne endnu en gang havde de bedste resultater i koncernen og står for den største del af indtjeningen, men hvor også lokalaviser og forlag bidrager til overskuddet," siger adm. direktør Lars Munch, JP/Politikens Hus.

Trods oplags- og læserfald genererer dagbladene i JP/Politikens Hus, Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken, også i 2011 størstedelen af det trecifrede millionoverskud på 239 mio. kr. før skat.

"2011 var igen et godt år for os, hvor aviserne endnu en gang havde de bedste resultater i koncernen og står for den største del af indtjeningen, men hvor også lokalaviser og forlag bidrager til overskuddet," siger adm. direktør Lars Munch, JP/Politikens Hus.

Ekstra Bladets digitale gennembrud
Politiken var i 2010 koncernens største indtjeningsmotor, men den titel erobrede Ekstra Bladet i 2011 tilbage, selvom Politiken som en af de få dagblade bremsede oplagsfaldet sidste år og blev landets mest læste betalingsavis – mens Ekstra Bladet måned for måned mistede printlæsere og blev overhalet af B.T. på hverdagsoplaget. Til gengæld vandt Ekstra Bladet kommercielt momentum på de digitale platforme.

"Den største bidragyder til vores overskud er Ekstra Bladet, som ikke alene tjener penge på den trykte avis, men også på det digitale, som nu bidrager til et lille tocifret millionoverskud. Det er første gang i vores virksomhed, og jeg tror også, det er første gang herhjemme, at det digitale bidrager med et overskud i den størrelsesorden," siger Lars Munch, der ser Ekstra Bladets digitale indtægter
passerer printavisens i løbet af få år.

For første gang i JP/Politikens Hus snart 10-årige historie rundede egenkapitalen i 2011 samtidig en milliard, og dermed synes konsolideringen efter den opslidende gratisaviskrig, der kostede huset en halv mia. i nullerne, afsluttet.

Det sønderjyske opkøb
Selvom omsætningen i JP/Politikens Hus i 2011 steg godt 100 mio. kr. til 3,386 mia. kr., er overskuddet en smule lavere end rekordåret 2010, og overskudsgraden dalet marginalt fra 7,2 til 6,4 pct.

Det skyldes især øgede omkostninger og opkøbet af de sønderjyske ugeaviser i Budstikken, der føjede 12 nye til porteføljen i Politikens Lokalaviser, der nu tæller 95 titler i Danmark og Sydsverige mod 66 titler i 2010. Med efterfølgende besparelser i lokalavisdivisionen, der bl.a. reducerede antallet af stillinger med 53, forventes fuldt udbytte af udvidelsen i år for Politikens Lokalaviser, der havde et
overskud på 17 mio. kr. efter skat i 2010.

Hvor meget det overskud ser ud i 2011 efter investeringerne fremgår ikke af dagens regnskabsmeddelelse - selve regnskabet offentliggøres først senere - men årets resultat betegnes som "tilfredsstillende i lyset af konjunkturerne" i meddelelsen.

Tocifret overskudsgrad
Samme karakter får årets udvikling og resultat i JP/Politikens Forlagshus, der kom ud med et overskud på seks millioner i 2010 efter skat, men landede lidt lavere i 2011 ifølge MediaWatch' oplysninger.

”Forlagsbranchen er som andre dele af mediebranchen under strukturelle forandringer, som har krævet en række investeringer og omlægninger i de senere år,” siger Lars Munch.

I nævner selv i regnskabsmeddelelsen, at tredje og fjerde kvartal bød på annoncenedgang, hvad er jeres forventninger til 2012?

"Annoncesalget i 2011 var delt i to med en meget tilfredsstillende omsætning i første halvår, mens vi i tredje og fjerde kvartal oplevede et fald som resten af markedet. Samlet set har annonceomsætningen ligget på niveau med 2010, og vi forventer status quo i 2012," siger Lars Munch.

Adm dir. Pål Thore Krosby, Aller Media, sagde for nylig, at det er slut med tocifrede driftsmarginaler i mediebranchen, deler du den holdning?

"Nej, det gør jeg ikke. Det burde være muligt at opnå tocifrede marginaler, hvis annoncemarkedet, eller dele af det i det mindste, kommer tilbage. Vi er trods ale ikke så langt fra i både 2010 og 2011, som begge var år med et meget presset annoncemarked," siger Lars Munch.

Hvad bliver den største udfordring for jer i år?

"Den store opgave bliver at løfte den digitale betalingsdel, som vi skal tage fat på i år. Vores digitale indtjening skal vokse, og vi skal begynde arbejdet med at ?nde betalingsmodeller på nettet, samtidig med at vi udvikler papiravisen. Vi har i løbet af 2011 oplevet, at Politikens oplagsfald har stabiliseret sig. Den enkle sandhed er, at har du godt indhold, kan du tiltrække læsere, og så kan du også tiltrække
annoncører. Det er nemmere sagt end gjort, og det lyder banalt, men det er vigtigt at minde sig selv om, at det hele begynder med kvalitativt indhold. Kun hvis man har det bedste indhold, kan man tjene penge," siger Lars Munch.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også