Global: Fransk dagblad bliver ugeavis

Fransk erhvervsdagblad overlever som ugeavis, nordmænd nægter at betale for tablet-nyheder og News Corp. laver Facebook-magasin...
MediaWatch

 

Nærige nordmænd: Vil ikke betale for tablet-nyheder
1.116 nordmænd er blevet interviewet om deres internetvaner. På spørgsmålet om, hvorvidt de er villige til at betale for at læse nyheder som VG eller Dagbladet på tablet, svarer hele 83,3 pct. nej. 2,5 pct. i undersøgelsen betaler i dag for nyheder på tablet og 4,6 pct. svarer, at de kan forestille sig at gøre det. Det står i stærk kontrast til den betalingsvilje norske medievirksomheder selv regner med, at forbrugerne har, skriver Na24.no.

Lukningstruet fransk dagblad reddet - og omdannet til ugeavis
Erhvervsavisen La Tribune havde egentlig sendt sin sidste udgave på gaden med beskeden til læserne om, at den lukker på grund af konkurs. Men nu står den til at blive reddet af et partnerskab mellem France Economie Régions og Hi-Média, skriver Latribune.fr. Partnerne vil beholde 50 ud af 165 ansatte, hvoraf 31 er journalister og nøjes med at udkomme en gang ugentligt på papir og ellers satse på nettet. Ugeavisen udkommer første gang til april og satser på et oplag på 100.000.

Bloomberg lancerer luksusmagasin
De velbeslåede kunder som finanstjenesten Bloomberg typisk henvender sig til med sine erhvervsnyheder og markedsdata får nu et nyt produkt med forslag til, hvad de kan formøble formuerne på. Det drejer sig om et luksus livsstilsmagasin med navnet Bloomberg Pursuits, skriver Wwd.com.

Vigtig annoncemåned gav bonus for modemagasiner
Næsten alle de amerikanske modemagasiners antal af annoncesider blev øget i marts i år i forhold til sidste år. Det kan være et vigtigt tegn på, at magasinbranchen er på vej ud af krisen, for marts er en vigtig annoncemåned på grund af de mange nye kollektioner, der typisk promoveres der. Vogue indtog førstepladsen med ca. 442 annoncesider, en vækst på 3,7 pct. Time Inc.’s Style er nummer to på listen med 347 sider og en vækst på 13 pct. Elle på tredjepladsen fik 319 sider, en vækst på to pct., skriver Nypost.com.

Voice har succes i Norge
Herhjemme muntrer flere medier sig med, at TV 2's underholdningsprogram 'Voice' ikke formår at slå DR1 på aftener, hvor der sendes eksklusive programmer som fejringen af Dronningens runde dag eller Melodi Grand Prix, men i Norge har selvsamme program, på norsk TV 2, åbenbart ikke samme stærke konkurrence. I hvert fald fik de to første udsendelser i gennemsnit 635.000 seere, hvilket gav TV 2 en seerandel 34,4 pct., skriver Kampanje.com.

News Corp. lancerer magasin på Facebook
1. februar lancerer News Corp’s skandaleombruste britiske avisarm et socialt mediemagasin kaldet Fabulous på en Facebook-app. Fabulous er desuden et ugentligt printmagasin i The Sun om lørdagen. Formålet er derfor ikke at sælge annoncer rundt om app’en, men at øge opmærksomheden om printudgaven. App’en vil levere originalt mode- og skønhedsindhold på det sociale netværk hver dag. Indholdet vil dukke op i brugerens tidslinje på Facebook. Den inkluderer blandt andet en vejr-app, som giver anbefalinger til beklædning afhængig af vejrudsigten, skriver Mediaweek.co.uk.

Hvorfor er alle mediekritikere hvide mænd?
- Det er en af den slags spørgsmål, der ikke bliver stillet så ofte, men nu stiller en - kvindelig - journalist i Washingtoncitypaper.com det. Svaret er, at det kan skyldes, at medierne overvejende produceres og konsummeres af hvide mænd, som derfor føler sig mere kaldet til at have meninger om dem. Derudover skal man kunne tåle at få nogle hug som mediekritiker, men grundlægggende vil mediekritikken ikke bliver mere hetereogen før redaktionslokalerne bliver det, lyder det fra Shani Hilton.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også