Dagbladene snydt for valg-vækst

Folketingsvalget i september havde ikke den forventede positive indflydelse på mediebranchens omsætning i 2. halvår, viser DRRB's Mediaindex ifølge Bureaubiz.dk 

Dagblade plejer at være sikre vindere, når der udskrives valg, men altså ikke nok til at skaffe vækst i 2. halvår. Dagbladenes omsætning i 2. halvår havnede i indeks 93, sammenlignet med året før. I 1. halvår var indekset oppe på 106.

Folketingsvalget i september havde ikke den forventede positive indflydelse på mediebranchens omsætning i 2. halvår, viser DRRB's Mediaindex ifølge Bureaubiz.dk 

Dagblade plejer at være sikre vindere, når der udskrives valg, men altså ikke nok til at skaffe vækst i 2. halvår. Dagbladenes omsætning i 2. halvår havnede i indeks 93, sammenlignet med året før. I 1. halvår var indekset oppe på 106.

2. halvår var i det hele taget en nedtur for medierne i forhold til 1. halvår. Efter en annonceomsætning, der stormede frem med 12 pct. i 1 halvår, måtte medierne nøjes med fremgang på kun én pct. i 2. halvår.

Hele 2011
Radio blev procentuel topscorer på mediemarkedet i 2011 med en samlet fremgang på 47 procent, mens tv steg med 11 pct.  Noget bedre end totalmarkedets vækst, der efter det sløve 2. halvår endte nede i syv procent.

DRRBs Mediaindex 2011
Hele markedet 107 (101)
Dagblade 100 (93)
Magasiner og ugeblade 98 (97)
Fagblade 111 (106)
Lokale ugeaviser 116 (121)
Tv 111 (104)
Radio 147 (138)
Biograf 91 (88)
Search 102 (102)
Andet digital 108 (105)
(i parentes 2. halvår)

Kilde: Bureaubiz

- PFL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også