Mecom: Urban får mindre online-tilstedeværelse

Urbans lukning vil ikke blive afløst af en ambitiøs digital satsning, ifølge Mecoms økonomidirektør Henry Davies.
MediaWatch

Den nu lukkede gratisavis Urban får næppe en gylden digital fremtid, hvis man skal tro Mecoms økonomidirektør. Det kunne man ellers forledes til at tro på baggrund af pressemeddelelsen om Urbans lukning, hvor der loves et nyt "progressivt og primært digitalt koncept".

I lighed med den øvrige Mecom-ledelse, herunder Berlingske-koncernchef Lisbeth Knudsen, var Davies i går i aktieanalytikernes krydsild efter præsentationen af Mecoms strategi, som kan ses på en webcast her.

Ingen tal på Urban-tab
Her ville en analytiker vide, hvor meget Mecom har tabt på gratisavisen i Danmark.

Det tal ville Henry Davies, økonomidirektør ikke oplyse, men kaldte det et mindre encifret tal i millioner euro årligt. Lukningen af Urban har været et emne for Mecom i længere tid, og den har i længere tid været en drag, ifølge Henry Davies, hvilket tilnærmelsesvist kan oversættes med noget, der er kedeligt eller ærgerligt.

Ifølge Henry Davies vil der dog fortsat være en “meget lille fortsat online tilstedeværelse” for Urban, fordi avisen stadig har en brandværdi.

App-strategi
Ud over at spørge til Mecoms gratisavis-forretning var analytikerne stærkt interesseret i Mecoms app-strategi. De stillede blandt andet spørgsmålstegn ved ambitionen om at konvertere de nuværende printlæsere til tablet-brugere, som skal fastholdes ved også at få tilbudt et app-abonnement på avisen.

Det er blandt andet et Berlingske Media panel på 22.000 mennesker, som danner baggrund for Mecoms forhåbninger på området. For selvom koncernchef Lisbhet Knudsen erkender, at de overvejende repræsenterer “first movers”, vil 68 pct. af dem, der bruger mobile apps, snart skifte helt over til dem i stedet for print. Derfor bliver Mecom nødt til at være på tablets med et konkurrencedygtigt produkt, lyder det fra Lisbeth Knudsen, som også kunne oplyse, at prisen bliver cirka 300 kr. per måned (40 euro) og 3.000 kr. (400 euro) for et år.

Berlingskes Ipad-app bliver det første Mecom-produkt af sin slags.

Abonnementsbase på 1,2 mio.
En analytiker ville desuden vide, om Mecom-ledelsen kunne nævne et eksempel på en avisudgiver, som havde haft held til at tjene penge på at sælge avis-apps. Det eksempel udeblev, men topchef Tom Toumazis understregede, at Mecom har et unikt udgangspunkt for sin strategi på området på grund af den høje abonnementsbase på i alt 1,2 millioner.

På spørgsmålet om, hvor gamle abonnenterne typisk er, og hvor mange af dem, der ejer en tablet, gled ledelsen også en anelse af. Men Lisbeth Knudsen fremhævede, at læserne i såvel Holland som Danmark er meget progressive, når det gælder mobile platforme. Desuden er det et vigtigt element i app’en, at man kan personlisere indholdet og følge bestemte emner, hvilket kan tiltrække yngre brugere, ifølge Berlingskes undersøgelser.

84 pct. klar til app-gentegning
Umiddelbart forventer Mecom dog ikke den store besparelse på, at kunne sælge en Ipad-avis-app frem for en printavis, lød svaret på et analytikerspørgsmål. For der skal stadig betales 30 procent i kommission til Apple. På længere sigt og i takt med migrationen til tablets samt flere udbydere af dem, vil det dog blive en besparelse, ifølge Mecom-ledelsen.

Hertil tilføjede Lisbeth Knudsen, at 84 pct. af de brugere i koncernens undersøgelse, som havde prøvet en Ipad-app gratis i 30 dage, ville være klar til at forny den og betale for den. Så en høj andel er klar til at betale for interessant indhold, påpegede hun. Fordelen ved Android-apps er umiddelbart at udgiverne ikke betaler en lige så høj andel af indtægterne for app-salget til Google som til Apple, til gengæld er betalingsvilligheden blandt Android-brugere lavere end blandt Apple-brugere, tilføjede Lisbeth Knudsen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også