MediaWatch

Mecom vil nå overskudsgrad på over 13 pct. i 2014

Drømmen om, at et avisselskab skal kunne levere større overskud, lever stadig i Mecom, hvis ambitioner netop er hævet frem til 2014.

Fat mod, lyder den underforståede besked fra Mecom til selskabets aktionærer, som tidligere har udtrykt utilfredshed med selskabets strategi og de magre afkast den har genereret.

Frem til 2014 skal indtjeningen i selskabet nemlig forbedres med en spareplan på over en halv mia. kr., ved at lukke gratis- og/eller urentable aktiviteter samt ved digitale investeringer og betalingsmodeller.

Målet er, at Mecom i 2014 skal levere en overskudsgrad (ebitda) på 13,3 pct. I 2011 var den på 10,8 pct., ifølge Mecom. De enkelte aktivteter i Mecom skal desuden levere en profitmargin på ti pct. frem til 2014, og alle dem der ikke gør det skal gåes efter i sømmene.

Ifølge Lisbeth Knudsen er Berlingske Media “på målet” i år. For Mecom-gruppen samlet set, kan det dog blive en vanskelig udfordring at nå en overskudsgrad på cirka 13 procent særligt efter at den lønsomme norske forretning, Edda Media, er solgt fra, mener Henrik Schultz fra Argo Securities, der følger Mecom-aktien.

Dele af Berlingske Media behøver "opmærksomhed"
Selvom den hollandske forretning flere gange på Mecoms webcast fra strategipræsentationen i går blev nævnt som kerneforretningen, der blandt andet står for 96 pct. af det betalte oplag, og er den største bidragyder til indtjening og omsætning, blev også den danske del af Mecom i form af Berlingske Media, nævnt som en vigtig bidragyder. Blandt andet fik Berlingske ros for sin innovative tilgang til blandt andet digitale medier, som Sweetdeal.

Den danske forretning er veldrevet og har kvalitetsmedier, men marginerne er lave og behøver “opmærksomhed”, som det blev formuleret på strategipræsentationen.

Mens Holland bidrager med 76 pct. af driftsindtjeningen (ebitda) eller 93 mio. euro, bidrager Berlingske Media kun med 22 pct. eller 28 mio. euro.

Stor tiltro til digital betalingsvillighed
Mecom sætter især sin lid til væksten i salget via mobile enheder. Sidste år blev der solgt apps for ti mia. dollar på verdensplan. Ifølge Mecom-chefen Tom Toumazis giver det Mecom store muligheder, for mens brugerne er vant til at få webindhold gratis, betaler de gladeligt for apps, og det marked har Mecom et stærkt udgangspunkt for at få andel i på grund af sin stærke abonnementsbase på 1,2 millioner.

Netop betalingsviljen på print er også et fokusområde for Mecom, der udover lukningen af Urban har skilt sig af med 15 gratisaviser i Holland og vurderer fremtiden for yderligere 65 gratistitler.

Annonceindtægter dykker i kommende år
Men træerne voksede langt fra ind i himlen på præsentationen, som især var dyster, når talen faldt på annonceindtægter. De er ikke - og bliver ikke - store nok til i sig selv at kunne understøtte den form for indhold, som Mecom ønsker at producere til nettet.

I de kommende år, det vil sige frem til 2014, tror Mecom-ledelsen ikke på forbedringer, når det gælder annonceindtægterne, der tværtimod ventes at falde i de kommende år.

Se hele præsentationen her.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs