Berlingske-besparelser fortsætter

Mecoms omkostninger skal være næsten 200 millioner kr. lavere allerede i 2012 og stort set frem til 2014, lyder det i strategien fra adm. direktør Tom Toumazis, som tiltrådte i august sidste år.

For Berlingske Media betyder den udmelding, at livremmen skal spændes yderligere ind i de kommende år, ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen. Men det bliver ikke til flere fyringsrunder i år, tilføjer hun.
MediaWatch

Mecoms omkostninger skal være næsten 200 millioner kr. lavere allerede i 2012 og stort set frem til 2014, lyder det i strategien fra adm. direktør Tom Toumazis, som tiltrådte i august sidste år.

For Berlingske Media betyder den udmelding, at livremmen skal spændes yderligere ind i de kommende år, ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen. Men det bliver ikke til flere fyringsrunder i år, tilføjer hun.

Først fuld effekt af fyringer i 2013
Berlingske Media meldte tidligere på måneden ud, at der skal nedlægges 87 stillinger, hvilket der i disse dage er forhandlinger om.

“Vi har taget hul på spareplanen i forhold til det, som handler om nedbemanderinger. Derudover ser vi på forskellige andre besparelser inden for indkøb og effektiviseringer på forskellige andre måder. Det har vi gjort hvert år, det gør alle virksomheder, og det også nødvendigt i mediebranchen. Men det handler også om, at vi i år ikke får den fulde effekt af den nedbemanding, vi har iværksat. Den kommer først i 2013 på grund af opsigelsesfrister,” siger Lisbeth Knudsen på en linje fra London, hvor hun netop er trådt ud af det investormøde, hvor Mecoms planer blev offentliggjort.

Vil det sige, at du ikke kan udelukke, at der kommer flere nedbemandinger?

“Vi er altid opmærksomme på, om vi kan gøre nogle ting mere hensigtsmæssigt, men for i år er nedbemandingerne meldt ud.”

Urban-lukning led i ny Mecom-strategi
Som led i Mecoms strategi skal fløjlshandskerne tages af, når det gælder de dele af forretningen i selskabets tilbageværende tre markeder, som ikke tjener nok.

Mecom har tidligere været inde på, at indtjeningen i Berlingske Media ikke er høj nok - kan andre af jeres produkter ud over Urban være i fare?

“Urban er en del af den porteføljegennemgang, som blev lanceret i dag. Vi skal se på, om der er andre aktiviteter vi skal gøre noget ved i forhold til at få en bedre indtjening,” siger Lisbeth Knudsen, der ellers tidligere på måneden sagde, at lukningen af Urban var en beslutning, der lå i den danske ledelse og altså ikke var en Mecom-beslutning.

Hun nedtoner samtidig konsekvensen af at nærstudere indtjeningsmulighederne i de forskellige dele af den danske forretning.

“Det er en ongoing proces at gøre det. Som målet er sat op fra Mecoms side, så er den danske forretning på målet. Men man kan selvfølgelig altid se på de enkelte forretninger.”

Stiften og lokale medier undgår Mecom-øksen
Hvilke forretninger der eventuelt skal finkæmmes, eller som kan komme i farezonen, vil Lisbeth Knudsen ikke ind på.

Århus Stiftstidende bliver ofte nævnt som en af de årelange underskudsgivende titler, og lokale dagblade har det jo generelt hårdt, kunne det komme på tale at frasælge eller lukke nogle af dem?

“Vi ser først og fremmest på, hvordan vi kan forbedre indtjeningen og gøre de lokale medier stærkere økonomisk. Det er hensigten. Vi ser ikke på at lukke ned i vores lokale forretning, men vi har fast fokus på at forbedre indtjeningen,” siger Lisbeth Knudsen og tilføjer:

“Jeg kan klart sige, at vi ikke har fokus på at lukke noget i de lokale medier.”

Alle avistitel-apps skal koste
Ud over den dystre del af strategien, der handler om at skære til og barbere udgifter ned, fylder betalings-ambitionerne på digitale platforme også meget. De vil også blive rullet ud i Danmark.

“Der er en meget klar strategi for, at alt hvad vi laver nu af titel-apps, det vil sige apps til for eksempel B.T. eller Stiften, bliver betalingsapps efter en 30 dages prøveperiode. Derudover vil der være fortsat være sponsorerede event-apps som på B.T., hvor vi har en Caroline Wozniacki-app og en B.T. Royal-app. Men alle apps til avistitler vil være mod betaling,” siger Lisbeth Knudsen.

Ligesom flere andre medieselskaber er app-strategien flerstrenget, så man undgår kun at gifte sig med Apple eller Googles Android-apps. I andet halvår vil Berlingske desuden gå ind i udviklingen af web-apps i den såkaldte html5-standard.

“Det betyder, at man via sin browser kan tilgå apps udenom Android og Apple. Endelig vil vi eksperimentere med betaling på web,” siger Lisbeth Knudsen, der ikke kan give nærmere eksempler på, hvilke produkter det kunne gælde. Indtil videre har Berlingske-koncernen B.T. Plus-konceptet samt Infoshop på B.dk.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også