Mecom skal spare en halv mia. kr.

En blanding af besparelser, frasalg og digitale betalingsmodeller skal styre Mecom fri af den krise, der til tider har truet med at splitte selskabet ad. Det fremgår af Mecoms nye strategi, som er udviklet af adm. direktør Tom Toumazis siden hans tiltrædelse i august 2011 og netop offentliggjort.
MediaWatch

En blanding af besparelser, frasalg og digitale betalingsmodeller skal styre Mecom fri af den krise, der til tider har truet med at splitte selskabet ad.

Det fremgår af Mecoms nye strategi, som er udviklet af adm. direktør Tom Toumazis siden hans tiltrædelse i august 2011 og netop offentliggjort.

Storstilet spareplan
Mecom skal skære en halv mia. kr. (70 mio. euro) af sine omkostninger fra 2011 til 2014 via en reduktion i antallet af ansatte på tværs af alle funktioner, samt bedre integration på tværs af Mecom og yderligere outsourcing af supportfunktioner.

I 2012 skal der spares ca. 185 mio. kr. (25 mio. euro), yderligere 185 mio. kr. skal spares i 2013 og det endelige beløb på cirka en halv mia. kr. vil være nået i 2014, skriver Mecom.

Der vil desuden være en ekstraordinær omkostning på cirka en halv mia. kr. i forbindelse med nedskæringerne, som skal afholdes i 2012 og 2013. Målet er at de årlige omkostninger skal være 260 mio. kr. (35 mio. euro) lavere i 2014, end de var i 2011.

I Danmark er Berlingske Media netop i gang med en sparerunde, der ud over lukningen af Urban inkluderer at nedlægge 87 stillinger. Berlingske Media melder også ud om sin nye strategi i starten af feberuar.

Muligt frasalg af Polen
I optakten til offentliggørelsen af Mecoms nye strategi, var det ventet, at Gruppen kunne lægge op til at skille sig af med nogle af de mindre profitable dele af selskabet, såsom dele af Berlingske Media i Danmark for at koncenterere sig om Holland, hvor interesserne er størst. Men at dømme ud fra strategioplægget, er det umiddelbart kun Polen, der er i farezonen. De regionale aviser i Polen skal enten frasælges eller også skal Mecom finde samarbejdspartnere, skriver Mecom.

Fokus på overskudsgivende forretninger
I første halvdel af 2012 vil Mecom sætte fokus på de dele af forretningen, der leverer høj indtjening. Ud over det mulige frasalg af de polske aktiviteter, indebærer det en gennemgang af de lavere indtjenende dele af Gruppen, hvilket Berlingske Media som helhed er blevet kategoriseret som tidligere, samt en gennemgang af Mecoms gratisforretninger, som ikke anses for at være en del af kerneforretningen, med mindre de støtter op om betalingsforretning eller leverer høje marginer.

I Danmark har Berlingske Media netop lukket gratisavisen Urban.

Betalingsmodeller på alle platforme
Et af de andre kernepunkter gælder at udrulle betalingsmodeller på alle platforme, inklusiv mobil. I øjeblikket er en udrulning af betalings-Ipad-apps for hver af Gruppens top ti titler på vej. Det bliver fulgt op af Android og HTML5-apps.

Årligt vil Mecom investere 75 mio. kr. i udviklingen af nye produkter. 

Mecom vil desuden satse endnu stærkere på forbrugersalg, som Sweetdeal-konceptet blandt andet er udtryk for.

Også annoncesalget skal styrkes, ligesom Mecoms viden om abonnenterne skal øges med henblik på at øge indtjeningen.

2011 sluttede skidt - men gælden er på rette vej
I Mecoms forventninger til halvårsresultatet var der ikke meget hjælp at hente for dem, der gerne vil undgå besparelser. På grund af et særligt dårligt fjerde kvartal er driftsindtjeningen nemlig faldet til lidt over en mia. kr. (ebitda).
Mecom har været ved at kæntre af gæld, men per 31. december 2011 var den på ca. 1,9 mia. kr. (260 mio. euro) eller cirka to gange større end driftsindtjeningen (ebitda). Hvis salget af Edda Media i Norge går igennem som forventet i løbet af første kvartal i år, kan det reducere gælden yderligere med 1.412 mio. kr. (190 mio. euro).

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også