JP springer e-commerce over

Politiken Plus, Lidtmere.dk, Børsen Shop, iShop og Kristeligt Dagblads Netbutik. Ud over den traditionelle forretning, baseret på annonce- og avissalg, er netbutikkerne rykket ind i de fleste dagbladshuse som et supplerende forretningsben.

Politiken Plus, Lidtmere.dk, Børsen Shop, iShop og Kristeligt Dagblads Netbutik. Ud over den traditionelle forretning, baseret på annonce- og avissalg, er netbutikkerne rykket ind i de fleste dagbladshuse som et supplerende forretningsben.

Ikke mindst Politiken Plus, der har været i markedet længst tid og opbygget en trecifret millionomsætning, har formentlig fået andre til at kigge i shop-retningen - og hos Berlingske Medie har man netop lagt en ny strategi, der skal tage e-commerce et skridt videre. Undtagelse blandt dagbladene er Jyllands-Posten, der som en af de få har fravalgt linket til egen "shop" på Jp.dk.

"Vi tror mere på, at det er vores redaktionelle kerneprodukter og den publicistiske grundide, vi skal bygge vores forretning og omsætning på," siger Claus Hovge Andersen, bladdirektør på Jyllands-Posten, der selv har en baggrund inden for e-handel som tidligere direktør for Den Blå Avis.

Dealkoncept og loyalitetsprogrammer
Ud over de dealkoncepter, som JP/Politikens Hus har som Spot.dk, er det nærmeste Jyllands-Posten kommer shop-tanken loyalitetsklubberne JP Master, som abonnenter kan købe vin igennem og regnskabs- og erhvervsdatabasen JP Pro, som også fungerer som en ekstra service til abonnenter.

"Vi har valgt at fokusere på det, vi er i markedet for, nyheder og viden. På sigt vil jeg ikke afvise, at vi kan finde på at gå ind på shop-området, hvis det giver mening i forhold til vores kerneprodukter, men vi fokuserer på at tjene penge på vores medieforretning, og det gør vi også. Vi tjener godt på avisforretningen," siger Claus Hovge Andersen.

Men kan I blive ved med det i lyset af oplags- og læserfald?

"Vi skal som andre udvikle forretningen, men vi vil som udgangspunkt hellere satse på at udvikle nye redaktionelle produkter, som vi f.eks. gør nu med Finanswatch og MedWatch. Dermed ikke sagt, at vi aldrig vil gå ind i e-handelstiltag, og det vurderer vi løbende. Den form for brandextension, som Politiken Plus er, virker i visse tilfælde, som Plus er et godt eksempel på, men i andre tilfælde virker det ikke særlig godt," siger Claus Hovge Andersen.

"Det er klart, at man kan udnytte avisens rolle og markedsføringskraft til at gå den vej, men man skal bare vide, at det ikke er ens kernekompetence, og at det er et marked med meget hård konkurrence. Hvis vi havde en shop-model, der passede til vores forretning, ville vi overveje det, men at kopiere det, der findes, er ikke attraktivt. Det vil ikke bringe værdi til vores læsere. Der er et uendeligt udbud af e-handel på internettet," siger Claus Hovge Andersen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også