Riis: Metroxpress skal samle Urban-læsere op

Metroxpress skal dække Østdanmark og 24timer Vestdanmark, derfor er det kun Metroxpress-oplaget, der nu hæves for at hente tidligere Urban-læsere.

Fra i dag er der 25.000 ekstra eksemplarer af gratisavisen Metroxpress på gaderne.

En uge efter Urbans lukning hæver Metroxpress A/S oplaget fra ca. 185.000 til 210.000 på koncernens ene gratisavis for at samle Urbans læsere op. Til gengæld er der ingen planer om at hæve oplaget på 24timer, som Metroxpress A/S også udgiver.

"Det skyldes, at langt størstedelen af Urbans læsere var på Sjælland og vores strategi er, at Metroxpress primært skal dække Østdanmark, mens 24timer skal dække Vestdanmark. Derfor er det Metroxpress vi gerne vil vænne læserne på Sjælland til at læse," siger adm. direktør Søren Riis, Metroxpress A/S, der samtidig er i gang med forhandlinger med Metroen, DSB og AFA, der står for de stativer, gratisaviserne distribueres i i Århus, om nye aftaler, der kan forbedre Metroxpress og 24timers distribution.

24timer kan få lavere oplag
Mens oplaget på Metroxpress hæves, kan toppen til gengæld blive skåret af 24timers oplag for at finansiere oplagsstigningen på "moderavisen" - uden at det går ud over den mission, Metroxpress A/S er på, der handler om at øge læsertallet med 75.000 - 100.000 læsere i alt (i dag har de to gratisaviser et samlet læsertal på godt 760.000 ifølge Gallup-tal).

Det kan ifølge Søren Riis lade sig gøre, fordi et oplags-cut ikke altid er lig med et tilsvarende frafald af læsere, når man er en gratisavis.

"Vi kunne f.eks. se, at da Urban skar deres oplag, faldt deres læsertal ikke nær så meget. Der er en tendens til, at mindre oplag giver flere læsere per eksemplar," siger Søren Riis.

Læsergevinst
En oplagssænkning på 8000-10.000 eksemplarer af 24timer vil altså ifølge direktøren kunne bidrage væsentligt til finansieringen af distributionen  af Metroxpress ekstra oplag i den offentlige trafik, der er den billigste distributionsform - uden at spænde ben for den gevinst i læsertallene, som Metroxpress satser på.

"Vi skulle gerne kunne få 75.000-100.000 flere læsere over det næste halve år. Kan det lykkes med en oplagsstigning på 25.000 eksemplarer, så er jeg en meget lykkelig mand," siger Søren Riis, der pointerer, at der er mange logistiske udfordringer i at ændre på distributionen, der er et kerneled i gratisavisforretningen

"Det er et pænt stort skridt for os, fordi vil vi skal omlægge hele vores distributionsnet. Derfor tager det helt frem til slutningen af marts, før vi er færdige med optimeringen," siger Søren Riis. 

Mediestøtte-faktoren
Ud over ændringerne i forbindelse med Urbans lukning er der også en mediestøtte-faktor, der skal tages bestik af i foråret, når det gælder ditributionen.

"Det er klart, det har en betydning for os, hvor mediestøtten lander, og om vi kan blive ved med at få støtte til at distribuere aviser i landdistrikterne eller ej. Hvis ikke vil vi meget hurtigt flytte mere af oplaget ind i de urbane områder," siger Søren Riis.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også