Flere fyrer avisstoffet på nettet

Flere aviser har de senere år stort set hevet printavisen ud af netavisen. Øvelsen ser ikke ud til at koste trafik - men heller ikke til at vinde papirlæsere.

Onsdag i sidste uge var det slut med at kunne læse dagens kronik i Politiken på Politiken.dk - lige som ledelsen fyrede papiravisens baggrundshistorier, portrætinterviews, kort sagt det tungere journalistiske stof fra netavisen.

Den øvelse er Politiken langt fra alene om at gøre. Ifølge afhandlingen 'Radikalisering af kampzonen: en analyse af netjournalistisk praksis og selvforståelse i spændingsfeltet mellem idealer og publikum' af ph.d. og journalist Jannie Møller Hartley, RUC, har en række dagblade igennem de senere år sendt papiravisen ud af net-banen.

Politiken undtagelse
Af de tre største morgenaviser er Politiken faktisk ene om at have øget artikeludvekslingen mellem papir- og netavis de senere år. I 2008 udgjorde avisartiklerne fem pct. på Pol.dk - i 2010 udgjorde de 15 pct. På Berlingske.dk var 33 pct. af indholdet nuppet fra avisen i 2008 - mod ti pct. i 2010. Endnu højere tal fandt man på Jp.dk, hvor avisstoffet udgjorde næsten halvdelen af artiklerne i 2008 - det tal var i 2010 imidlertid dalet til tre procent.

"Vi begyndte at stramme op for tre, fire år siden, og siden er det gradvist blevet skåret ned. I samme periode er trafikken på nettet boomet, så skiftet har ikke haft en negativ effekt på trafikken, selvom det det selvfølgelig ikke er til at vide, hvordan det ville have set ud, hvis vi ikke havde gjort det," siger Henrik Thomsen, der medgiver, at strategien omvendt heller ikke har givet en synlig gevinst for papiravisen i form af mere loyale avisabonnenter. I hvert fald er oplags- og læsertal fortsat med at dale stødt siden 2010.

"Vi er som andre medier oppe mod et strukturelt fald, der er svært at stemme op mod. Samtidig har vi ryddet op i rabatisterne, så vi i dag har fået et sundt oplag," siger Henrik Thomsen, der dog forventer, at dykket i oplags- og læsertallene vil flade ud.

"Vi forventer at se en effekt også i kraft af de nye tiltag, vi har på vej, hvor vi vil gøre mere for de fuldt betalende abonnenter."

Hård opbremsning på Jv.dk
Hos JydskeVestkysten lavede man en hård opbremsning for godt et år siden og udstak "et lodret forbud" mod at bringe artikler på nettet identiske med papiravisens. Hvor stor en del, avisartiklerne udgjorde på Jv.dk før, har adm. direktør og chefredaktør Peter Orry ikke præcist tal på, men et cirkabud er 25 pct.

"Tanken bag var selvfølgelig den samme som på Politiken, at der skal være en grund til at købe papiravisen, og det er der ikke, hvis den kan læses gratis på nettet. Vi har været meget opmærksomme på, hvorvidt det ville betyde, at vi mistede trafik på Jv.dk, men det er ikke sket. Også fordi vi samtidig har lavet en mere klar opdeling mellem, hvad der er kernestof i avisen og på nettet," siger Peter Orry og uddyber:

"Nettet er selvfølgelig til nyheder, men også til det vi kalder "nuheder" altså dagsaktuelle begivenheder, som vi følger i løbet af dagen på nettet. Det er også fokus på mennesker. Vores topscorer på nettet i december var f.eks. et fotogalleri på mellem 80 og 100 fotos, vi havde lagt på nettet fra en gymnasiefest. Det er den form for gratis journalistik, vi vil give læserne på nettet," siger Peter Orry.

Læserfald på status quo
Heller ikke for JydskeVestkysten har skiftet altså betydet trafiknedgang - men omvendt heller ikke gjort en synlig forskel i forhold til  oplags- og læsertal.

"Vi har stadig haft en tilbagegang på tre, fire procent, så det har ikke ændret noget, men det er en alt andet lige-betragtning, for vi ved jo ikke, hvordan det var gået, hvis vi ikke havde sagt stop," siger Peter Orry.

JydskeVestkysten har ikke nogen aktuelle, konkrete planer om brugerbetaling, men går som andre dagblade med overvejelser om, hvad der skal ske på den front. En mulighed i forlængelse af det skarpere skel mellem avis og net er at tilbyde nogle af printavisens artikler på nettet igen - men kun mod betaling.

Det er ikke kun dagbladene, der har begrænset udvekslingen mellem platformene. Ifølge afhandlingen fra RUC stammede 12 pct. af Dr.dk’s indhold fra andre platforme i 2008 mod fem procent i 2010. På Tv2.dk steg tallet til gengæld en smule i perioden - fra én pct. i 2008 til seks pct. i 2010.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også