MediaWatch

Tilbudsaviser i modvind

Tilbudsavisen som medie er blevet udsat for nyt angreb i form af ny rapport.

Det mest omdiskuterede medie i øjeblikket er tilbudsaviserne, som regeringen i øjeblikket ifølge kritikerne er at drukne ved dels at have bebudet en afgift på 400 mio. kr. og dels overveje en ja-tak ordning frem for den nuværende nej-tak ordning.

Regeringens forslag kommer bl.a. efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har angivet, at danskerne betaler 8-10 pct. for meget for deres dagligvarer – og iflg. den nye rapport altså netop skyldes systemet bag tilbudsaviserne. Det skriver Børsen.

Rapporten Effekter og virkningsgrader af markedsføring – Casestudie af tilbudsaviser blev uddybet på et seminar i går, hvor Niels Jensen, direktør for Dagligvareleverandørerne, ikke kunne godtage rapportens fremstilling af, at det er tilbudsaviserne høje distributionsomkostninger, der medvirker til danskernes høje dagligvarepriser. Men sikkert er det, at der vil komme ændringer på området for tilbudsaviser.

Både Føtex-direktør Carsten Hansen, reklamebureauernes formand, Mona Juul, samt direktør for FK distribution, Mads Dahl Andersen, som efterfølgende var med i panelet på seminaret, var alle enige om, at tilbudsaviser har toppet og om 10-15 år vil tilbudsaviser være erstattet af andre – nye – medier.

- CT
 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs