Riis: En værdig konkurrent

Metroxpress A/S håber på at kunne hæve læsertallet per eksemplar på sine to gratisaviser efter lukningen af Urban.

Armene har ikke sat sig fast i vejret, selvom Metroxpress A/S står uden nogen direkte konkurrenter til deres gratisaviser Metroxpress og 24timer, når Urban i dag går i trykken og morgen er udkommet for sidste gang.

"Det er altid en smule ambivalent, jeg glæder mig aldrig over, at en avis lukker, og mens Nyhedsavisen var en smule destruktiv på markedet, så har Urban været en mere værdig konkurrent. Det var marginaler, der gjorde, at Urban ikke blev større end os i 2005," siger adm. direktør Søren Riis, MetroXpress A/S, med henvisning til tiden før gratisaviskrigen begyndte sin hærgen med Nyhedsavisens entré. Den gang havde Metroxpress læsertal på omkring 645.000 og Urban omkring 575.000. I dag siger de seneste læsertal 428.000 for Metroxpress, 334.000 for 24timer og 240.000 for Urban (Gallup, snit for oktober til og med december 2011).

"Når det er sagt, så mener jeg også, at det var fornuftigt at lukke avisen, for når man ser på markedet, er der kun plads til to, og de skal helst have samme ejere for at kunne udnytte synergieffekterne," siger Søren Riis, der forventer, at vi vil se yderligere konsolidering på avismarkedet.

"Det bliver ikke det eneste dagblad, der lukker, for der er stadig for mange på markedet, men det bliver måske mere blandt de lokale dagblade, at man vil se konsolidering og måske flere samarbejder, som vi f.eks. har set Berlingske gøre på Bornholm ved at købe sig ind i Bornholms TIdende efter at have lukket Lokalavisen Bornholm," siger Søren Riis, der afviser, at Metroxpress vil følge trop og benytte lejligheden til at omstrukturere forretning og lukke 24timer.

"Det gør vi ikke, for vi kom ud med et positivt overskud i 2010, og det forventer vi også for 2011. Vi klarer os godt i et trængt marked, og det kommer nok ikke til at gå dårligere uden Urban," siger Søren Riis.

Han tror ikke på nogen markant annonce-tilgang fra tidligere Urban-kunder, men håber på at få gevinst i læsertallene.

"Det sjoveste for os ville være, hvis vi kan hæve læsertallet uden at øge oplaget. Før gratisaviskrigen havde vi et læsertal per eksemplar på 2,7, men nu ligger det omkring 2,2," siger Søren Riis, der også afviser prisstigninger i kølvandet på Urbans lukning - det kan kun højere læsertal bane vej for. 

"Hvis det går, som vi håber, kan vi argumentere for det, men vi kan ikke sætte priserne op uden højere læsertal," siger Søren Riis, der vil følge udviklingen med lup de kommende uger for at se, om og hvor efterspørgslen på gratisaviser bliver mærkbart højere i distributionsnettet efter Urbans fald - og altså hvor Metroxpress kan sætte ind strategisk på distributionen for at løfte læsertallet per gratisavis.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også