Group M: Urban-omsætning på 30-35 mio. kr. årligt

Urbans anslåede årlige omsætning på over 30 mio. kr. vil kun dryppe lidt på konkurrenterne. Urban vil samtidig mangle i Berlingskes mediemiks, ifølge Group M.
MediaWatch

Berlingske Medias snart lukkede gratisavis Urban har i runde tal formentlig omsat for mellem 30 og 35 mio. kr. årligt, vurderer Kenneth Brenøe, trading director i Group M. Men de penge kommer konkurrenterne nok ikke til at mærke meget til.

“Der skal nok dryppe lidt over på Metroxpress, men mange af annoncørerne i Urban er jo i forvejen der eller andre steder, for typisk bruger de en palette af medier. Nogle annoncører vil måske skrue op for trykket i Metroxpress, B.T. og Ekstra Bladet, men de vil nok også søge væk fra dagbladsmediet. For er man i forvejen repræsenteret der som annoncør, bliver det jo kun et spørgsmål om at øge frekvensen på annoncerne frem for at øge dækningen,” siger Kenneth Brenøe.

Den vurdering bakkes op af andre bureauer.

Urban vil mangle i annoncepakker
Urban vil samtidig mangle i Berlingske Medias medietilbud til annoncørerne, og det kan få en negativ effekt, mener Kenneth Brenøe.

“Annoncemæssigt vil der mangle et alternativ, gratisaviskrig har raset med sund konkurrence og konkurrencen mellem dagbladene er jo stor mellem dagbladene bt, eb og metroxcprs. Berlingske Media kommer til at mangle en udgivelse, som kan hjlæpe med at tiltrække annoncekroner, for Urban var en af måderne til at få en samlet pakke af medieudbud, når vi skulle købe annoncer. De har været et billigere alternativ til Berlingskes andre medier, og det bragte den samlede annoncepris ned.”

Op ad bakke for digital Urban-strategi
Han regner med, at Urbans annoncekroner blandt andet vil sive til digitale medier, men det bliver en hård kamp at få dem over på den nye digitale platform, som Berlingske er på vej med for Urban.

“Hvis konkurrencen var hård for Urban på print, er den endnu hårdere på onlineannoncer, så man kan nok ikke forvente at få meget igen der. Loyaliteten for Urbanlæsere er nok heller ikke så stor, at de skynder sig at finde avisen på nettet, når nu den er væk på print. Så det er en svær øvelse både nyhedsmæssigt og annoncemæssigt. På print er der to-tre store dagbaldshuse, der kæmper om pengene, men online er der 4-500 medier inklusiv mastodonter som Google og Facebook,” siger Kenneth Brenøe.

Han udtrykker samtidig beklagelse over, at et medie nu går bort.

“Det er ærgerligt, at Urban lukker. Vi kan godt lide, at der er meget konkurrence mellem medierne, og Urban var et sundt alternativ til Metroxpress, så det alternativ kommer vi til at mangle,” siger Kenneth Brenøe.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også