Metroxpress ser på distribution

Gevinsten har været til at overse, når andre gratisaviser er lukket, men Anders Kronborg, finansdir. i Metro International, vil se på distributionen.
MediaWatch

At Urban i morgen kommer på gaden for sidste gang, får ikke Metro Internationals finansdirektør Anders Kronborg til at forvente en strøm af nye indtægter til selskabets danske virksomhed Metropress A/S.

“For os som forretning får det begrænset effekt. Da Nyhedsavisen og Dagen lukkede, troede vi på en stor effekt, men så næsten ikke nogen, så vi laver ikke nye budgetter for 2012 i morgen,” siger Anders Kronborg.

Selvom en konkurrent er en konkurrent, har Urbans faldende oplagsandel af markedet reduceret dens betydning, mener han.

“De seneste to år har de skåret ned på oplaget, og læsertallet er faldet i takt med det, så de har spillet en mindre og mindre rolle på gratisavismarkedet,” siger Anders Kronborg.

Urbans profil er yngre end Metroxpress A/S-aviserne, men Anders Kronborg ser ikke for sig, at de nu skal ud at erobre en ny målgruppe.

“I forvejen er der en del dobbeltlæsere. Derudover har Urban flyttet sig frem og tilbage en del gange og er nu meget ungt, en del af målgruppen er også for ung til, at vi kan samle det op. Men dem der vil vælge en ny avis, vil nok i højere grad vælge Metroxpress end 24timer,” siger Anders Kronborg, som dermed ikke afviser, at der kan komme en læsertalseffekt, men den får næppe stor betydning.

“Metroxpress er jo i forvejen det mest læste dagblad, så spørgsmålet er, om vi får noget ud af at få 30.000 ekstra læsere. Men selvfølgelig vil vi se på, hvordan optimerer vi vores distritution og forretning, når der kun er to gratisaviser. Distributionen kan i princippet ændre sig meget, men hvor meget ved vi ikke endnu,” siger Anders Kronborg.

Med hensyn til avisernes størrelse er der ikke så meget at rafle om. De er altid dobbelt så store, som den mænge annoncer, de kan sælge, lyder det fra Anders Kronborg med henvisning til avisernes distributionsstøtte, som kræver at annoncerne maksimalt fylder 50 pct. af avisen.

Lukker I nu 24timer?

“Nej. I de seneste mange år har vores to-avis-strategi været uafhængig af, hvor mange gratisaviser, der er på markedet. Så længe det økonomisk giver mening at have to aviser, har vi dem,” siger Anders Kronborg.

Selvom Urban altid har været underskudsgivende havde han ikke forventet at skulle miste en konkurrent på det danske marked, men timingen i starten af året giver god mening, tilføjer han.

“Så kan de tage omkostningerne i 2011-regnskabet ved at hensætte engangsomkostningerne til december, og så er de dårlige nyheder taget der. Jeg ved ikke, om det er årsagen, men det er et kvalificeret gæt,” siger Anders Kronborg.

Han vil endnu ikke udtale sig om Urbans nye digitale strategi, da det ikke står klart, hvad den består i. Metro-koncernen tænker også i de baner.

“Mere end 90 pct. af vores indtægter kommer stadig fra print, så i en total økonomisk nedgangsperiode, som vi står over for specielt i Europa, forlader vi ikke print, men på længere sigt får digital større betydning, så det har øget fokus for os især i Rusland og Latinamerika,” siger Anders Kronborg.

Fra nogle medarbejdere i Berlingske Media er der undren over, at Urbans medarbejdere først fik nyheden om, at den sidste avis kommer på gaden i morgen, i eftermiddag. Men den procedure er helt almindelig, ifølge Anders Kronborg.

“Den eneste gratisavis vi har lukket var i Spanien i 2009, og det skete på samme måde, så det kan jeg godt forstå. Varsler man først, at man lukker, forsvinder annoncørerne, for ingen vil være i i et produkt, der snart er væk. Ingen medarbejdere er heller tjent med at lave et produkt de ved skal lukke om nogle uger for eksempel,” siger Anders Kronborg.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også