Mediabroker: Urban har ikke investeret nok

”Jo mere du skærer i oplaget, desto mere ubetydelig bliver du som gratisavis,” siger Peter Ottesen fra Mediabroker.
MediaWatch

Berlingske Medias lukning af Urban er til dels selvforskyldt, fordi der ikke er investeret nok i Urban, lyder det fra Peter Ottesen, adm. direktør for mediebureauet Mediabroker.

”Mit ræsonnement af hvad der er sket, er at Urban ikke har investeret nok. Jo mere du investerer som gratisavis, jo mere du pumper oplagstallet, desto mere attraktiv er du for annoncekronerne. Hver gang en gratisavis er lukket, har Urban justeret deres oplag. Og her er spørgsmålet så, om de har skåret for meget ned, eller om Berlingske Media simpelthen ikke har haft midlerne til at investere,” siger han til Mediawatch

Han tror ikke på, at lukningen vil få den helt store effekt for markedet, som i forvejen befinder sig i en nedadgående spiral.

”Det giver selvfølgelig lidt mere luft på markedet for MetroXpress og 24timer. Så gælder det for dem om ikke at skære så hårdt at de bliver ubetydelige, og så er spørgsmålet om vi stadig mangler gratisavisen som medie i Danmark, eller om det er ved at blive erstattet af digitale medier,” siger Peter Ottesen.

Martin Ove Rasmussen fra Mindshare tror ikke på, at det er gratisavisernes nedjustering, der er grunden til lukningerne, og kalder jagten på annoncekronerne som nøglen til overlevelse for ”en generel misforståelse.”

”Svaret skal findes i vores ændrede medievaner, og at vi foretrækker at læse vores nyheder på smartphones frem for i aviser,” siger han.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også