Urban-oplag halveret siden lancering

Gratisavisen Urban har langt det laveste oplag af de tre morgenaviser, og har løbende skåret distributionen til, så oplaget nu er halveret i forhold til 2002.
MediaWatch

Knap halvdelen af Urbans oplag er væk siden lanceringen i 2001, når den i morgen torsdag udkommer for sidste gang. Det viser tal fra Dansk Oplagskontrol.

Da Berlingskes Urban i lighed med andre titler røg på gaden som led i den ophedede gratisaviskrig, som Metroxpress indledte, var oplaget på cirka 182.000 i 2002. I november i år var det tal reduceret med næsten 50 pct. til 94.000.

I 2002 var Urban dermed større end Metroxpress, hvis oplag var på 102.000. I dag er billedet vendt, og de to Metroxpress A/S-titler har længe domineret gratisavismarkedet for de titler der udkommer dagligt.

I et gennemsnit af læsertallene fra oktober til december, havde Urban 240.000 læsere og var det 8. mest læste dagblad.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også