Cavling skal markedsføre Information

Information vil profilere sig på Cavling-prisen, men den er ikke direkte lig med kommerciel lykke, lyder det fra medieanalytiker.
MediaWatch

Selvom Information i seneste læsertalsmåling har mest vækst blandt dagbladene, kan tallene næppe tilskrives avisens Cavling-journalistik, som heller ikke er direkte lig med en svulmende bundlinje. Det vurderer Søren Schultz Jørgensen, der er partner i medieudviklingsbureauet Kontrabande.

Informations chefredaktør Christian Jensen understreger, at kommercielle hensyn ikke må ligge bag jagten på prisen, men håber alligevel på en effekt.

“Mit bedste bud er, at prisen ikke har en stor effekt i forhold til læsere, købere og abonnenter, men det har en meget stor effekt i forhold til den aviskultur og journalistiske kultur, som det enkelte medie kan skabe,” siger Søren Schultz Jørgensen.

Cavling kan give markedsføringsværdi
Det skyldes blandt andet, at Cavling-prisen booster redaktionens gejst, og gør det nemmere at fastholde og rekruttere gode medarbejdere, hvilket har særlig betydning for mindre medier, der ikke kan lokke med velspækkede lønningsposer. Men der er dog et vist kommercielt potentiale i den gyldne statuette, mener Søren Schultz Jørgensen.

“Cavling-prisen kan også bruges markedsføringsmæssigt. Tænk på hvor meget Berlingske har profileret sig på sin Cavling-pris (i 2008 vandt fire Berlingske-journalister prisen for serien ‘Forbrydelsen’, red.).”

Små ressourcer kan stadig kaste Cavling af sig
I en tid med presset medieøkonomi, som kritikere frygter kan gå ud over, eller allerede har skadet, mediernes journalistik, er det bemærkelsesværdigt at et mindre nichemedie uden mange ressourcer vinder landets fornemmeste journalistpris. Den evne bliver der brug for i de kommende år, mener Søren Schultz Jørgensen.

“Det er dejligt at se, at den gode journalistik trives i mindre organisationer i de her år. For er der en ting, der ligger foran os, er det, at de redaktionelle organisationer bliver mindre, og at vi får en stadig mere mangfoldig og broget underskov af medier; dels nye medier der vokser op og gamle medier, der bliver mindre. Det er heldigvis sådan, at ikke kun de store mediemaskiner kan lave prisvindende journalistik, for nogle gange er det nok med et eller to gode hoveder,” siger Søren Schultz Jørgensen.

Hård prioritering at få Cavling-journalistik i land
Den pointe har Informations chefredaktør Christian Jensen også været inde på, da han sagde, at der "ikke skal mange hoveder til at få den rigtige idé, og det er et sundt journalistisk vilkår med få ressourcer" i et interview med Mediawatch.

Han bekræfter, at Cavling-prisen får størst effekt internt på avisen.

“Det giver en meget stor stolthed for Information. Alle føler, at de har del i prisen, og det er også rigtigt, for vi er en lille avis, der har prioriteret hårdt for at to kollegaer kunne arbejde med sagen i så lang tid. Prisen skulle derfor gerne opmuntre til at lave den slags undersøgende journalistik, som Information er rundet af og har lyst til at udvikle i et moderne mediebillede. Det er en pris og en sag, der er i pagt med avisens historie og fremtid,” siger Christian Jensen.

Forventer ikke stor effekt
Allerede nu bliver prisen ligeledes brugt i avisens telefonsalg af abonnementer, siger han.

“Vi vil bruge også bruge den i markedsføringsøjemed og i forhold til avissalget som en understregning af, at Information er baseret på kvalitetsjournalistik.”

Christian Jensen er dog godt klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen.

“Jeg venter ikke en direkte effekt af Cavling-prisen, og jeg mener heller ikke, at man skal lave den slags journalistik med det for øje, for det er ikke noget, der er udtænkt i markedsføringsafdelingen. Den slags journalistik er en del af vores eksistensberettigelse, men den skal selvfølgelig helst tiltrække læsere,” siger Christian Jensen.

Hvad er din kommentar til, at sagen om de 500 statsløse først for alvor blev citeret af andre medier, da en ministerpost var på spil?

“Det synes jeg du skal spørge de andre medier om,” slutter Christian Jensen.

Christian Jensen var også chefredaktør på Berligske, da den avis senest vandt Cavling-prisen i 2008.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også