Global: Rubrikker hæver Schibsteds børsværdi

Schibsted-værdi reddes hjem af rubrik-satsninger, Murdoch er på Twitter og Google tester ny søge-forside...
MediaWatch

Schibsteds børsværdi skyldes rubriksatsninger
15 ud af 17 aktieanalytikere anbefaler køb af Schibsted-aktien, ifølge Bloomberg. Men det skyldes næppe dagbladet VG, selvom det stadig er blandt de største i Norge, mener Atle Vereide, analysechef i SEB Enskilda. Størstedelen af Schibsteds børværdi, der anslås at være på 16 mia. norske kroner, knytter sig til rubriksatsninger som Finn i Norge, Blocket i Sverige og Leboncoin i Frankrike, skriver Dagens Næringsliv, ifølge Kampanje.com.

Google tester ny forside
Googles søge-forsiden skal inkludere syv andre Google-services, skriver Bbc.co.uk. Formålet er at få integreret Googles mange tillægsydelser som maps, news og gmail uden at den simple søge-forside kommer til at se rodet ud, vurderer en analytiker. Det kræver nu et ekstra klik og en tur om Googles forside at komme til Google News, der ikke er tilgængeligt i Danmark. Det kan øge Googles annonceindtægter for på Google News er der ikke annoncer. Den nye forside er kun tilgængeligt for udvalgte brugere indtil videre.

Telegraph: Forbrydelsen er bedst
DR-serien ‘Forbrydelsen’ er årets bedste tv-serie i UK, ifølge Telegraph.co.uk. Udover det snurrige plot, skyldes det også “the glorious knitwear”, ifølge avisen.

Twitter I: Murdoch er på
Twitter har fået en ny berømt - eller berygtet - bruger i form af Rupert Murdoch, der er stifter af og formand for medieselskabet News Corp. Efter bare tre dage blev han fulgt af 45.000, men ikke alle er lige begejstrede for den aldrende mediechefs Twitter-beskeder. Han er blandt andet kommet for skade at kritisere briternes lange ferier - mens han selv befandt sig i Caribien. Med slet skjult hentydning til  telefonaflytningsskandalen i UK, som News Corp. stadig kæmper med følgerne af, har tidligere vicepremierminister John Prescott tweetet: "Welcome to Twitter...@rupertmurdoch. I've left you a Happy New Year message on my voicemail!". Det skriver Bbc.co.uk.

Twitter II: Skaber medieelite
I Sverige er den sociale medieekspert Brit Stakson bekymret for, at Twitter primært er et fænomen blandt den svenske ‘elite’. ‘Journalist’ er den hyppigst forekommende profession blandt svenske Twitter-profiler. Det skriver Journalisten.se. Ud af de 90.000 svenske Twitter-konti er 11.000 aktive, og mange af dem har delt sig mellem repræsentater for de nye medier og de gamle medier, som skyder på hinanden. Når redaktionerne følger med på Twitter risikerer de at tro, at de har føling med, hvad der sker ude i virkeligheden, mens de reelt befinder sig i et homogent mediemiljø, hvor alle bekræfter hinanden. Derfor skal journalister huske ikke kun at følge andre journalister, lyder rådet fra en af Sveriges mest aktive twittere Sofia Mirjamsdotter til Journalisten.se.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også