“Det er en stor dag for Bornholms Tidende”

Berlingske-opkøbet af 25 pct. af aktierne i Bornholms Tidende er en af de største begivenheder nogensinde for mediehuset, mener chefredaktør Dan Qvitzau.
MediaWatch

Fra knaldhårde konkurrenter til samarbejdspartnere på cirka tre måneder. Så hurtigt kan det gå i medieverdenen, hvor Berlingske Media netop har købt 25 procent af aktierne i Bornholms Tidende, af Bornholms Tidendes Fond.

Det sker efter et forløb, hvor Berlingske Media med sit medejerskab af Lokalavisen Bornholm forsøgte at få skovlen under det lokale dagblads ugeavis Rytterknægten.

Ritzau-opsigelse bragte parter sammen
Tilnærmelsen mellem mediekæmpen og det lokale mediehus tog fart, da de begge i september opsagde deres aftaler med Ritzaus Bureau og begyndte at diskutere et samarbejde om nyhedsleverancer, fortæller Bjarne S. Pedersen, adm. direktør for Bornholms Tidende. Nu bliver avisen kunde i Berlingske Nyhedsbureau ligesom der er indgået en række andre aftaler.

“Vi bliver Berlingske Nyhedsbureaus første eksterne kunde, vi skal også køre e-commerce-konceptet Sweetdeal her på Bornholm, og så kan vi benytte os af fællesindkøb med dem, der kan give os nogle bedre priser, end vi kan få som en lille spiller på markedet. De har også et uddannelsesakademi, som vi kan vælge at gøre brug af,” siger Bjarne S. Pedersen om aftalen.

Får del i Sweetdeal-overskud
Sweetdeal var i forvejen etableret på Bornholm, og lokalavisen får med sit ansvar for driften en del af det overskud, der “forhåbentlig kommer”, lyder det fra direktøren.

Han vil ikke nærmere ind på den økonomiske side af sagen, men understreger, at Berlingske Media med sine 25 pct. bliver mindretalsaktionær i Bornholms Tidende A/S. De 69 pct. af aktierne ejes fortsat af Fonden der udgiver avisen, mens de resterende seks pct. af aktierne ejes af diverse småaktionærer.

Bornholms Tidende A/S har siden 2008 døjet med røde regnskabstal, når årsresultatet skulle lukkes. I 2011 er forventningen at gå i nul.

Qvitzau: "Markant billigere" bureauaftale
Aftalerne med Berlingske-koncernen vækker ikke kun glæde hos avisens direktør, men også hos chefredaktør Dan Qvitzau, som mener, at “det er en stor dag for Bornholms Tidende”.

Han er særligt tilfreds med nyhedsbureau-aftalen, der vil give bedre og billigere leverancer, ifølge ham.

“Det er en meget markant billigere aftale med Berlingske Nyhedsbureau. Den anden side af sagen er, at vi får et bredt og gensidigt redaktionelt samarbejde baseret på glastrappen, som rummer næsten alle de artikler, der bliver skrevet i Berlingske-regi, så det synes jeg er stort,” siger han og tilføjer:

“Jeg er kommet med i styregruppen på nyhedsbureauet, og det viser, at man fra nyhedsbureauets side tager det meget alvorligt, at man vil være kundeorienteret, og at man netop ikke skrive til papirkurven. Man vil lave artikler og nyheder om emner og medvinklinger, som vi får lyst til at bruge.”

Samarbejde får først indhold med årene
Derudover håber Dan Qvitzau også, at et samarbejde med Berlingske kan give nye forretningsmæssige muligheder hen ad vejen, men det er for tidligt at spå om, hvad det konkret vil få af betydning for avisen, fortæller han.

“Det er en rammeaftale, som handler om salg af en aktiepost. I de kommende år, har vi en masse gode hensigter om at fylde noget i den aftale i form af at lære af hinanden og blive inspireret, så jeg kan ikke sige, hvad vi konkret får ud af det om et år eller flere, men indtil videre er det meget positivt,” siger han.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også