En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag26. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
20.12.2011kl. 03.54

“Det er en stor dag for Bornholms Tidende”

Berlingske-opkøbet af 25 pct. af aktierne i Bornholms Tidende er en af de største begivenheder nogensinde for mediehuset, mener chefredaktør Dan Qvitzau.
MediaWatch

Fra knaldhårde konkurrenter til samarbejdspartnere på cirka tre måneder. Så hurtigt kan det gå i medieverdenen, hvor Berlingske Media netop har købt 25 procent af aktierne i Bornholms Tidende, af Bornholms Tidendes Fond.

Det sker efter et forløb, hvor Berlingske Media med sit medejerskab af Lokalavisen Bornholm forsøgte at få skovlen under det lokale dagblads ugeavis Rytterknægten.

Ritzau-opsigelse bragte parter sammen
Tilnærmelsen mellem mediekæmpen og det lokale mediehus tog fart, da de begge i september opsagde deres aftaler med Ritzaus Bureau og begyndte at diskutere et samarbejde om nyhedsleverancer, fortæller Bjarne S. Pedersen, adm. direktør for Bornholms Tidende. Nu bliver avisen kunde i Berlingske Nyhedsbureau ligesom der er indgået en række andre aftaler.

“Vi bliver Berlingske Nyhedsbureaus første eksterne kunde, vi skal også køre e-commerce-konceptet Sweetdeal her på Bornholm, og så kan vi benytte os af fællesindkøb med dem, der kan give os nogle bedre priser, end vi kan få som en lille spiller på markedet. De har også et uddannelsesakademi, som vi kan vælge at gøre brug af,” siger Bjarne S. Pedersen om aftalen.

Får del i Sweetdeal-overskud
Sweetdeal var i forvejen etableret på Bornholm, og lokalavisen får med sit ansvar for driften en del af det overskud, der “forhåbentlig kommer”, lyder det fra direktøren.

Han vil ikke nærmere ind på den økonomiske side af sagen, men understreger, at Berlingske Media med sine 25 pct. bliver mindretalsaktionær i Bornholms Tidende A/S. De 69 pct. af aktierne ejes fortsat af Fonden der udgiver avisen, mens de resterende seks pct. af aktierne ejes af diverse småaktionærer.

Bornholms Tidende A/S har siden 2008 døjet med røde regnskabstal, når årsresultatet skulle lukkes. I 2011 er forventningen at gå i nul.

Qvitzau: "Markant billigere" bureauaftale
Aftalerne med Berlingske-koncernen vækker ikke kun glæde hos avisens direktør, men også hos chefredaktør Dan Qvitzau, som mener, at “det er en stor dag for Bornholms Tidende”.

Han er særligt tilfreds med nyhedsbureau-aftalen, der vil give bedre og billigere leverancer, ifølge ham.

“Det er en meget markant billigere aftale med Berlingske Nyhedsbureau. Den anden side af sagen er, at vi får et bredt og gensidigt redaktionelt samarbejde baseret på glastrappen, som rummer næsten alle de artikler, der bliver skrevet i Berlingske-regi, så det synes jeg er stort,” siger han og tilføjer:

“Jeg er kommet med i styregruppen på nyhedsbureauet, og det viser, at man fra nyhedsbureauets side tager det meget alvorligt, at man vil være kundeorienteret, og at man netop ikke skrive til papirkurven. Man vil lave artikler og nyheder om emner og medvinklinger, som vi får lyst til at bruge.”

Samarbejde får først indhold med årene
Derudover håber Dan Qvitzau også, at et samarbejde med Berlingske kan give nye forretningsmæssige muligheder hen ad vejen, men det er for tidligt at spå om, hvad det konkret vil få af betydning for avisen, fortæller han.

“Det er en rammeaftale, som handler om salg af en aktiepost. I de kommende år, har vi en masse gode hensigter om at fylde noget i den aftale i form af at lære af hinanden og blive inspireret, så jeg kan ikke sige, hvad vi konkret får ud af det om et år eller flere, men indtil videre er det meget positivt,” siger han.

- TBH

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

41 pct. af 15-29-årige bruger Tiktok ugentligt, viser nye tal fra DR Medieforskning. Alligevel anbefaler digital rådgiver, at medier ikke blindt kaster sig ind i en potentielt ”drænende blindgyde.”

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

Adm. direktør for 24syv, Lars Schmidt, fremlagde i begyndelsen af januar lyttertal beregnet til intern brug blandt landets radiostationer. Efter dialog med øvrige medier lægger direktøren sig nu fladt ned.

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

Ikke alle former for tilstedeværelse på platformen giver afkast, fortæller to danske Tiktok-bureauer. Det kommercielle potentiale for danske aktører er stort, men stadig uudnyttet, mener de.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 16.30
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 15.40
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 15.00
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 14.12
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 13.54
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 12.47
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 12.47
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 12.18
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 11.22
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 10.51
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 10.07
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 08.27
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 08.03
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 07.07
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Treasury Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge