Berlingske Media bliver medejer af Bornholms Tidende

Berlingske Media indlemmer lokalavisen Bornholms Tidende i koncernen.
MediaWatch

Berlingske Media er blevet medejer af Bornholms Tidende. Det skal give stordriftsfordele for det lokale dagblad, som nu bliver en del af en større koncern, der i forvejen udgiver flere lokale dagblade.

Berlingske har ellers indtil for nylig ligget i direkte konkurrence med ugeavisen Rytterknægten, som Bornholms Tidende udgiver, via sit medejerskab af Lokalavisen Bornholm, som lukkede tidligere på året.

Berlingske Media driver i forvejen syv lokale dagblade i Jylland samt 48 ugeaviser, og det giver mulighed for stordriftsfordele, ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen, som også åbner op for flere "partnerskaber".

“Vi inviterer gerne flere lokale danske dagblade til at være en strategisk og operationel del af vores “familie”, hvis det giver mening forretningsmæssigt. Det gør det for Bornholms Tidende og for os,
og vi har derfor valgt ikke alene at indgå et partnerskab, men også at indgå i et egentligt medejerskab af
virksomheden”, siger Lisbeth Knudsen i en pressemeddelelse.

Bornholms Tidende sagde ligesom Berlingske Media sin Ritzau-aftale op tidligere på året og bliver nu kunde hos det nystartede Berlingske Nyhedsbureau.

Kort efter at have vundet ugeaviskrigen mod selvsamme Berlingske på Bornholm, indledte avisen for nylig en sparerunde til et par millioner kroner. Adm. direktør for avisen, Bjarne S. Pedersen forventer, at 2011-resultatet går i nul efter at have haft underskud siden 2008.

Avisens bestyrelsesformand Peter Vang kalder Berlingske Media for en “stærk og kompetent partner” og tilføjer:

“Bornholms Tidende har et stort potentiale, som vil kunne forløses ved at trække på ressourcerne hos sådan en partner. Derfor har vi valgt et samarbejde med Berlingske Media, som i forvejen sætter betydningen af lokale dagblade og lokale medier højt og har stor erfaring på området.”

Koncernchef Lisbeth Knudsen tilføjer i meddelelsen:

“De fleste lokale medier spiller en væsentlig rolle for det lokalområde de ligger i, og på Bornholm er det ingen undtagelse. En af vores kerneopgaver i Mecom gruppen, som Berlingske Media er del af, er at udvikle de lokale fællesskaber og den lokale forretning. Det håber jeg, vi kan hjælpe Bornholms Tidende med. Desuden bliver Bornholms Tidende nu som deltager i vores kreds af samarbejdende dagblade også kunde i det nye Berlingske Nyhedsbureau, og det er vi naturligvis glade for.”

Hos ledelsen på Bornholms Tidende ser man frem til at skulle samarbejde med en større spiller på mediemarkedet, lyder det fra Bjarne S. Pedersen, adm. direktør, som siger i meddelelsen:

“Berlingske Media har mange erfaringer at trække på og er en dynamisk og innovativ partner, som vi ser frem til at arbejde sammen med. Vi ønsker at udvikle og fremtidssikre vores forretning på den bedste måde gennem dette partnerskab. Kombinationen af vores stærke avis og det samarbejde, vi kan etablere
med Berlingske Media giver nogle spændende muligheder”.

Udover dagbladet driver Bornholms Tidende også guiden, “Denne uges Bornholm”, den gratis ugeavis, “Rytterknægten” og ejendomsmægleravisen, “Boligavisen”.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også