De gamle medier sætter (stadig) dagsordenen

Påstanden om, at smartphones og nye sociale medier er ved at udkonkurrere de traditionelle medier, holder ikke i praksis, viser undersøgelse.
Per Fanefjord Laursen

Rygterne om de klassiske massemediers snarlige død, er overdrevne, skriver Kristeligt Dagblad. 

Pressen rapporterer løbende, at smartphones, sociale online medier og Twitter er ved at udkonkurrere de tv, radio og dagblade, men det holder ikke i praksis, lyder tolkningen fra Klaus Bruhn Jensen, professor i medievidenskab ved Københavns Universitet. Han sammen med adjunkt Rasmus Helles har gennemført en ny undersøgelse blandt 1425 danskere om deres mediebrug. Undersøgelsen peger på, at traditionelle massemedier stadig har den største del af danskernes opmærksomhed, og at der aldrig har set så meget tv som nu.

Digital medvind i pressen
”Der er en tendens til at hype betydningen af nye medier på mobiltelefoner og internet. Dels er der industrien selv, som gerne vil fortælle, at alle skal have en Iphone. Dels er der i det politiske liv mange, som mener, at nye medier giver en helt ny demokratisk situation, hvor alle kan kommer til orde i debatten. Men når vi undersøger det nærmere, er de gamle medier stadig de dagsordensættende,” siger Klaus Bruhn Jensen til Kristelig Dagblad, der også noterer, at nye medier er meget anvendt i en mindre befolkningsdel.

Ingen tvivl om, at danskerne samlet bruger mere tid på medier. Der er bl.a. en stigende tendens til, at man bruger flere medier samtidig, forklarer Klaus Bruhn Jensen.

Han vil ikke nedtone det forhold, at trykte dagbladene generelt er i tilbagegang. Men meget tyder dog på, at dagbladenes egne netaviser opsamler især de unge, som fravælger nyheder på papir. Dermed er det stadig én til mange-kommunikation, bare distribueret på en ny måde, konkluderer han.

Digitalt nyhedsoverblik i vækst
Professor Kim Schrøder, Institut for Kommunikation på Roskilde Universitet, er i gang med en undersøgelse, som sammenligner danskernes nyhedsbrug i 2008 og 2011. Han er enig i, at de traditionelle massemedier fortsat spiller en central rolle, når danskerne skal orientere sig om, hvad der sker i samfundet.

Men nye medieplatforme er vigtige på overskriftsniveau. Han deler danskernes nyhedsbrug op i kategorierne ’overblik’ og ’baggrund/dybde’.

"Dagblade, radio og tv er stadig klart de vigtigste i forhold til den sidste kategori. Men allerede i 2008 var internetnyheder oppe på siden af tv som overbliks-nyhedskilde. Og her i 2011 kan vi se, at mobilnyheder har fået deres store gennembrud. For tre år siden fik danskerne 7-8 procent af nyhedsoverblikket på mobiltelefonen, nu er det steget til 25-30 procent,” siger Kim Schrøder til Kristelig Dagblad.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også