Global: Lokale medier jaget vildt i 2012

Jagten sætter ind på lokale mediers annoncekroner næste år, Apple har kvaler med mobilt annonce-format og færre annoncekroner til svensk tv i november...
MediaWatch

 

Store selskaber har kig på det lokale marked i 2012
Freden er forbi, hvis den da ikke længe har været det, for lokale medievirksomheder næste år, mener kommentatoren Alan D. Mutter, der driver bloggen Newsosaur.com. I 2012 har store teknologiselskaber nemlig udset sig de lokale mediemarkeder som det næste bytte, og det gælder både på print- og tv-markedet, vurderer han og tilføjer ildevarslende: “Most local media companies have no idea what’s about to hit them – much less a plan to respond”. Google har nemlig kig på at sælge søgeordsannoncer til små- og mellemstore virksomheder. Amazon er på vej med en form for prissammenlignings-scanner til smartphones, der også kan skade de lokale mediers annonceomsætning, og det er ikke de eneste eksempler...

Tv trak svensk annonceindeks ned
Danske medier er ikke ene om at være sorte annoncefår, for i november tog reklameinvesteringerne i svenske medier sig en nedtur på næsten ni procent sammenlignet med samme måned året før, ifølge indrapporteringerne til de svenske mediabureauer. Det var især mediegruppen tv’s fald på 18,6 pct., som trak indekset ned. Forklaringen er dog ikke, at tv har tabt styrke som annoncekanal, men den noget mere kedelige, alt efter smag, at der kun var fire mandage i november i år mod fem mandage i november 2010. Det har ifølge de svenske mediabureauer stor “periodiseringseffekt”, fordi mange faktureringer sker på ugens første dag, skriver Resume.se.

Apple bløder op på mobilannoncer
Apples Iad, et mobilt annonceformat til Iphones, Ipads og Ipod touches, er ikke blevet modtaget med forventet kyshånd af annoncørerne. Prisen er for høj og kontrollen med den kreative proces er for stram, lyder kritikken. Googles AdMob service er til gengæld mere prisvenlig og anvendelig på en bredere palette af produkter. Nu sænker Apple derfor minimumskravene til, hvor mange penge annoncørerne skal forpligte sig til at skyde i de mobile annoncer, og Apple har også sat en charmeoffensiv i gang over for mediabureauerne. Det skriver Wsj.com.
 
Egmont genopliver nedlagt mandeblad
Det krakkede mandeblad Alfa får endnu en tur i mediemanegen af Egmont Hjemmet Mortensen, som købte det en uge efter, at det gik konkurs under en anden ejer. “Vi ønsker å komplettere manneporteføljen. Vi gjør et forsøk og ser om vi når fram for å nå en bredere del av mannesegmentet. Jeg er spent på hva vi klarer å få til,” siger assisterende direktør Alexander Øystå i Egmont HM til Journalisten.no.

Endnu en norsk avis lancerer Ipad-udgave
Dagbladet har sendt en betalings Ipad-app på gaden, der koster en femtedel af, hvad den trykte avis koster. Det er et led i at skabe betalingsvilje for digitale produkter, lyder det fra chefredaktøren. Læserne får alt indhold fra papiravisen samt opdateringer af vigtige nyheder i løbet af dagen i digitalt tilpassede udgaver. Dagbladet vil bruge halvandet årsværk på at drive Ipad-avisen, som vil tjene sig ind, når brugervanerne ændrer sig, håber man. “Papiravisleseren er fortsatt ti ganger mer verdt enn digitalleseren. Dette vil ta tid. Vi er tilbake i 1869 nå, pengene skal fordeles på nytt,” sier Chefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet til Dagens Næringsliv, ifølge Kampanje.com.

Kritik af fagbevægelsens ejerskab i Norge
I Danmark skal der snart diskuteres ‘ejerskabskriterier’ for mediestøtten, som kan betyde, at medier ejet af interesseorganisationer ikke kan få støtte. Den debat tager også fart i Norge, hvor fagbevægelsen i form af LO får kritik for sit opkøb af Edda Media i et indlæg på Journalisten.no, som til gengæld ikke har noget imod, at de lokale dagblade med opkøbet er på færre hænder. “Problemet ligger ikke der – det store problemet ligger i forhold til om fagbevegelsen og et politisk miljø skal få dominere holdningene i norske lokalaviser? Videre hvordan avisene med sin store påvirkningskraft vil påvirke de ulike lokaldemokratiene,” skriver Jon Kristiansen, adm. direktør i Gudbrandsdølen Dagningen.

Hvad snacker dit medie?
Normalt beder medierne brugere om at sende billeder ind, men Theatlanticwire.com har bedt amerikanske journalister og andre mediemedarbejdere sende billeder ind af, hvad deres arbejdsplads tilbyder af snacks og frynsegoder på kaloriefronten. “It might be a turbulent time for the news-biz, but the media hasn't altogether abandoned perks for its employees, and after surveying the snack offering in newsrooms, tasty treats can say a lot about a company's priorities,” lyder begrundelsen.

Tjekliste for “rigtige” journalister
Har du nogensinde interviewet en kilde over telefonen, mens du var nøgen? Hvis ja, er du godt på vej til at være en rigtig journalist, ifølge checklisten på bloggen Stuff Journalists Like, der ifølge de to journalister, der driver den, er skrevet mens de venter på, at kilder ringer tilbage til dem. Andre punkter på listen inkluderer, at man oftere spiser i sin bil end ved et bord, og at man har fundet “that fine line between harassment and persistence”. Flere af punkterne lyder dog som nogle, der var mere gældende for en journalist i 1970erne end i dag.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også