MediaCast: Øget kamp om erhvervslæserne

Berlingske Nyhedsmagasins skal styrkes i den benhårde konkurrence om erhvervsstoffet med flere ændringer, fortæller redaktør Claus Skovhus i ugens MediaCast.
Camilla Mehlsen

”Erhvervsjournalistikken har det altid bedst i kriser… Folk kan godt sige, at de er trætte af at høre om katastrofer, kriser og problemer, men når det går godt, så læser man ikke så meget om det. Det er bedre at være journalist i en krise.”
- Claus Skovhus, redaktør af Berlingske Nyhedsmagasin

Kampen om erhvervslæserne bliver stadig hårdere. Business-stof er i høj kurs, for der kommer flere medier, der rapporterer om aktier, investeringer, gældskriser, fusioner og i det hele taget erhvervslivets bevægelser. Det er FinansWatch og Radio24syv-programmet Millionærklubben eksempler på.

Flere af de eksisterende erhvervsmedier skærper da også profilen i kampen om læserne. Børsen justerede i efteråret designet og den redaktionelle linje, og i januar 2012 er der ændringer på vej for Berlingske Nyhedsmagasin, som er et ugentligt indstik i avisen Berlingske. Berlingske Nyhedsmagasin er Danmarks største erhvervsmagasin med 191.000 læsere.

I 2012 skifter magasinet navn til Berlingske Business Magasin, og det sker som led i en større strategi for Berlingske Business. Det nye magasinnavn skal signalere, at magasinet er en del af Berlingske Business-familien, som er i vækst. En anden ændring for Berlingske Nyhedsmagasin er, at det indleder et tæt samarbejde med tidsskriftet The Economist.

Ugens gæst i MediaCast er redaktør Claus Skovhus, som fortæller om, hvad vi kan vente af det nye navn Berlingske Business Magasin, og hvorfor kampen om erhvervslæserne bliver hårdere. Omvendt mener han, at det er meget mere spændende at bedrive erhvervsjournalistik i en krisetid, for som han siger til MediaCast: ”De store nyheder er inden for finansjournalistikken nu.”  

Sidst i udsendelsen fortæller Brad Wieners, ledende redaktør af det amerikanske Bloomberg Businessweek, om, hvad det kræver at lave erhvervshistorier i magasinform. Businessweek kom til verden lige inden Wall Street-krisen i 1929 og har siden rapporteret om flere kriser og også selv været i krise. Faktisk svigtede annoncørerne Businessweek så gevaldigt, at magasinet blev sat til salg for 1 dollar.

I MediaCast fortæller Brad Wieners om hvordan New York City-borgmesteren, Michael Bloomberg, købte magasinet i 2009, og om hvordan magasinet klarer sig i kampen om erhvervslæserne.

Hør MediaCast i player'en her på siden, eller hent MediaCast i iTunes.

  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også