Dagblade: Oktober skuffede

Dagbladenes annoncesalg i oktober dalede - annoncevolumen landede i index 94 i forhold til oktober sidste år.
Louise Reseke

Mens vi venter på julehandelen melder dagbladene Politiken og Berlingske Media om en oktober, der ikke gav grund til den store optimisme på annoncemarkedets vegne.

Hos Politiken konstaterer annoncedirektør Henrik Børjesson, at salget ikke rigtig er kommet i gang igen oven på valget, der skæppede godt i kassen i det tidlige efterår.

"Oktober blev ikke nogen god måned. Kigger man på dagbladene over en bred kam, så ser det ud til, at de bange anelser, vi havde, er gået i opfyldelse. Det er konjunkturerne, og det er de dårlige tal både på mikro- og makroplan, der gør udslaget. Nu må vi se, om den seneste store økonomiske aftale mellem EU-landene vil gøre en forskel - men salget er ikke rigtig kommet i gang efter valget," siger Henrik Børjesson, der skyder på, at flere mediegrupper - bortset fra tv - heriblandt dagbladene er faldet ti procent i oktober i forhold til sidste år.

Forventningen til november er en beskeden forbedring - inden den vigtige julehandel sætter punktum for annonceåret.

"Vi tror, november bliver en lille smule bedre i forhold til sidste år, og så afventer vi julehandelen. Med det, vi foreløbig ved om julehandelen, så ser det ok ud, men lands- og imageannoncer er endnu ikke tilbage på niveau. Det er en generel tendens på tværs af medierne. Niveauet burde simpelthen være højere i disse måneder, som normalt er de største på året," siger Henrik Børjesson.

Ingen super måned
Hos Berlingske Media siger annoncedirektør Søren Hyldgaard, at oktober har set bedre annoncetider andre år end i år.

"Det har ikke været nogen super måned. Vi havde håber på, at valget havde renset billedet og givet ny optimisme, men det er ikke sket. November viser foreløbig bedre takter," siger Søren Hyldgaard, der også bekræfter, at det er lands- og imageannoncører, der holder igen.

"Det har formentlig noget at gøre med, at det er nu, virksomhederne skal redde årets resultat, og så holder man igen med kampagnerne," siger Søren Hyldgaard, der melder, at salget til avisens juletillæg foreløbig ser fornuftigt ud, men han er stadig særdeles forsigtig med optimismen.

"Hvis julehandelen går godt, er der grund til optimisme," siger Søren Hyldgaard, der  meget på, at regeringens vækstpakke og EU's redningspakke vil give forbruget luft under vingerne.

"Folk skal også tro på det, før de begynder at svinge Dankortet noget mere, og der er stadig et stykke vej til," siger han.

Fald i bolig, finans og tele
Ifølge tal fra Metroxpress A/S Admonitor var der noget færre annoncemillimeter i de 11 landsdækkende dagblade i oktober i år end sidste år - i alt landede de 11 aviser i index 94 i forhold til oktober 2010 (index 100). Der er dog store forskelle på indextallet medierne imellem - Børsen tog det største dyk, mens gratisaviserne havde mere annoncetunge sider i år.

Blandt annoncørgrupperne var der fald i bolig, finans og telekommunikation. Motor og både er steget en smule, mens rejser og transport er på niveau med sidste oktober.

FAKTA
Annoncemængden i indextal i de 11 landsdækkende dagblade i oktober 2011 i forhold til oktober 2010 (index 100).

24timer: 116
B.T.: 95
Berlingske: 91
Børsen: 80
Ekstra Bladet: 101
Information: 117
Jyllands-Posten: 91
Kristeligt Dagblad: 97
Metroxpress: 98
Politiken: 99
Urban: 107

Tallene siger alene noget om annoncemængden i de 11 dagblade (inklusiv rubrikannoncer) - ikke omsætning eller indtjening.

Kilde: Admonitor

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også