Tranberg: Journalisterne har sovet i timen

Journalisternes lave troværdighed i befolkningen er til dels deres egen skyld, mener Berlingskes redaktionelle udviklingschef.
MediaWatch

Journalisterne kan ikke udelukkende tørre ansvaret for deres dårlige image af på eksterne faktorer. De må selv ind i kampen, mener Pernille Tranberg, redaktionel udviklingschef hos Berlingske.

Troværdigheds-debatten har raset siden Radius Kommunikation offentliggjorde deres nye undersøgelse af en række faggruppers troværdighed i den danske befolkning. Journalisterne røg nemlig helt ned blandt bundscorerne – kun undergået af politikere og spindoktorer.

"Jeg mister tilliden til danskerne mentale sundhedstilstand", skrev Bent Falbert, tidl. chefredaktør for Ekstra Bladet, i en kommentar til undersøgelsen med henvisning til, at advokater er højere placeret på rangstigen end journalisterne. Han mener, at offentlighedens opmærksomhed på pressens fejl, såvel som den negative måde journalister portrætteres på i film og på tv, spiller ind på danskernes opfattelse.

Læserne forstår ikke forskellen på en artikel og en leder
Men journalisterne bærer selv en del af ansvaret for, hvor troværdige de bliver betragtet som af befolkningen, mener Pernille Tranberg, som påpeger flere punkter, som kan forbedres.

”Vi skal fortælle folk, det vi selv tager for givet: At journalistik er fundamentet i et demokratisk samfund. At uafhængig journalistik er altafgørende frem for information, der kommer fra en virksomhed eller en betalt blogger, fordi dem, der har lavet journalistikken, ikke har økonomiske eller politiske interesser,” siger hun til Mediawatch.

Hun mener, at dette skel skal tydeliggøres mere.

”Hvis der er det mindste at være i tvivl om, skal vi være åbne om vores interesser. Jeg tror heller ikke, folk forstår forskellen på en leder og artikel. Det gør vi selv, men ikke flertallet af medieforbrugerne,” siger Pernille Tranberg.

Flere dyrker dårlig end god journalistik
Hun anbefaler, at man over for medieforbrugerne skærer ud i pap, hvad der er god og dårlig journalistik.

”Vi skal markedsføre medieansvarslovens presseregler, selvfølgelig efterleve dem, men også løbende i vores journalistik huske at forklare, når vi bruger dem – eller endnu vigtigere, når vi tilsidesætter dem. Vi har som fag sovet i timen og taget for givet, at folk forstår essensen af journalistik,” siger Pernille Tranberg.

Og med flere spillere på mediemarkedet, er der også flere, der ikke producerer god journalistik, vurderer hun.

”Der er relativt flere, der dyrker dårlig end god journalistik, desværre. Så når vi dyrker god journalistik, skal vi fortælle mere, hvad vi gør. Endelig skal du huske, at Danske Banks kommercielle afdeling sandsynligvis er større en Berlingske indlandsredaktion,” afslutter hun.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også