MediaCast: Revolutionen er i reklamer til tablets

Aviserne skal satse benhårdt på tablets, hvis de vil vinde det nye mediespil, for ”Ipad ændrer medierne for altid,” lyder det fra medieguru Mario Garcia, som er ugens gæst i MediaCast.

”Advertising will be the real revolution… The tablet will weave together advertising and editorial content as real brother and sister like it never happened in print or online.”

"In France they do it very well at Le Figaro. VG in Norway does it well. And now The New York Times – check it out: Ralph Lauren buys an entire month of September of the tablet and it is just a wonderful, beautiful Ralph Lauren magazine that you enjoy reading as much as if you were reading a fashion magazine."

- Mario Garcia, direktør af Garcia Media

Print, web, mobil og tablet. De fire platforme udgør en mediekvartet, og hvis man som avis – eller mediehus – vil være en vinder i det nye mediespil, kræver det en satsning på alle fire platforme.

Men i Danmark går det trægt med at satse målrettet på indhold til tablets, og det kan vise sig at være en forfejlet strategi. Sådan lyder meldingen fra ugens gæst i MediaCast, medierådgiveren Mario Garcia, der for nylig talte om tablets på mini-konference New Media Days i København.

”Ipad ændrer medierne for altid,” siger Mario Garcia, der ofte lyder navnet ’medieguru’. Mario Garcia har været en del af mediebranchen i 40 år og har rådgivet over 560 aviser, magasiner og også mediehuse om strategisk udvikling.

Mario Garcia er direktør for Garcia Media, og hans kunder tæller blandt andre The Wall Street Journal, Washington Post, Die Zeit – og tilbage i 1990’erne også Jyllands-Posten og Aarhus Stiftstidende.

I de 40 år, Mario Garcia har rådgivet medievirksomheder, har han oplevet fire store forandringer i mediebranchen. Den første var, da aviserne skulle gå fra sort-hvid til farve, og det var ifølge Garcia traumatisk for mange chefredaktører dengang.

Da Apple sendte den første Ipad på markedet, var det startskuddet til den fjerde medierevolution. Siden da har brugerne taget tablets til sig i stor stil og er blevet en platform for nye brugere som for eksempel seniorer og små børn. 

Og der er penge at hente i tablets, både fordi brugerne har vist sig at være villige til at betale for indhold til tablets, og fordi tablets giver helt nye muligheder for annoncører.

Mario Garcia ser den næste revolution i reklamer til tablets. Tablets tilbyder annoncører helt nye måder at komme i kontakt med læserne på, som når modehuset Ralph Lauren eksempelvis er sponsor for tablet-udgaven af New York Times i forbindelse med modeugen i New York.

Mario Garcia fortæller om de nye annoncemuligheder i dagens MediaCast. Her giver han også sit bud på, hvorfor danske mediehuse sakker bag efter nabolandenes medier i jagten efter nye løsninger til tablets.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også