Læsertal: Politiken slår føring fast

De landsdækkende, betalte dagblade klarede sig godt igennem første halvår 2011 - hvor mange formåede at holde status quo, få faldt og op til flere fik en fremgang, der var til at tage at føle på.

De landsdækkende, betalte dagblade klarede sig godt igennem første halvår 2011 - hvor mange formåede at holde status quo, få faldt og op til flere fik en fremgang, der var til at tage at føle på.

Det gælder især Politiken, der gik fra 369.000 til 385.000 læsere i første halvår, og dermed slog sin position fast som det mest læste betalte dagblad på hverdage - en post Jyllands-Posten ellers har siddet på længe. Jyllands-Posten er dog stadig størst på søndage med 509.000 læsere mod Politikens 496.000. Også Kristeligt Dagblad gik en smule frem fra 106.000 til 113.000 læsere, og så tog Berlingske Medias Weekendavisen et ordentligt hop opad på 31.000 læsere - fra 259.000 til 290.000

Selvom JP/Politikens Hus kan glæde sig over Politikens imponerende vækst, har læsertalskurven stadig den forkerte retning for koncernens to øvrige dagbladstitler, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten, der indkasserede de største læserfrafald i første halvår - blandt de betalte dagblade på hverdage. Ekstra Bladet gik fra 320.000 til 295.000 læsere, mens Jyllands-Posten røg ned under de 400.000 - fra 411.000 til 367.000 læsere.

Berlingske Medias to hverdagstitler, Berlingske og B.T., holdt fint status quo. Det samme gør Børsen - sådan da - på trods af forårets oprydning og udlugning blandt rabatrytterne i abonnementsbasen.

På gratisavisfronten må Berlingske til gengæld rynke panden - Urban smed godt 70.000 læsere over bord og gik fra 316.000 til 238.000. Metroxpress faldt også en anelse, ligesom 24timer stadig har et stykke vej endnu, hvis adm. direktør, Søren Riis, ambition om at hente Jyllands-Posten skal indfries.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også