Mecom-resultat på skrump i 1. halvår

Mecoms resultat faldt med tre pct. i årets første seks måneder i forhold til samme tid sidste år, mens Berlingske Medias resultat er øget en anelse, trods negativ primær drift.
MediaWatch

Den europæiske avisgruppe Mecom med selskaber i Danmark, Norge, Nederlandene og Polen kom en smule dårligere ud af første halvår i år sammenlignet med 2010. Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte halvårsrapport.

De flade resultater skyldes den økonomiske usikkerhed, der plager Europa og faldende forbrugertillid i flere lande samt annoncører, der holder igen - især når det gælder printannocer, skriver ledelsen i en meddelelse. Berlingske Media formået dog at øge såvel resultat (ebitda) og annonceindtægterne en kende.

Mecoms resultat (ebitda - før skat og afskrivninger) landede på ca. 493 mio. kr. (66,1 mio. euro), hvilket svarer til tre pct. eller cirka 15 mio. kr. mindre end i samme periode i 2010. Mens tabet før skat var på 82 mio. kr. (11 mio. euro),  ifølge guardian.co.uk.

Berlingske Medias resultat ebitda blev på cirka 66 mio. kr. (8,9 mio. euro), en stigning 0,1 pct., mens resultatet af den primære drift fortsat er negativ med et minus på ca. 2,3 mio. kr. (300.000 euro), en forbedring på 0,6 pct.

Mecoms samlede indtægter faldt med en pct. til ca. fem mia. kr. (672 mio. euro). I Danmark steg de samlede indtægter med to pct. til ca. 1,5 mia. (204 mio. euro).

Annonceindtægterne for Mecom faldt med fire pct. eller 90 mio. kr. (ca. 12 mio. euro) til 2,3 mia. kr. (313,5 mio. euro), men de steg med to pct. i Berlingske Media til 596 mio. kr. (79,5 mio. euro). Oplagsindtægterne faldt med to pct. eller cirka 15 mio. kr. Berlingskes oplagsindtægter steg dog med fem pct. i perioden i forhold til samme periode 2010, mens det modsatte var tilfældet for B.T. og alle de lokale dagblade i Berlingske Media.

Indtjeningen per Mecom-aktie er steget med 22 pct. til 1,34 kr. (ca. 18 euro cent) fra samme periode i 2010.

Gælden per 30. juni 2011 er på ca. 2,2 mia. kr. (ca. 302 mio. euro), hvilket er et fald på næsten 400 mio. kr. (53 mio. euro) i forhold til 30. juni 2010.

Mecom har netop outsourcet håndteringen af gruppens it-systemer, hvilket vil give en årlig besparelse på cirka 90 mio. kr. ifølge Mecom. Gruppen har desuden for nylig solgt sin andel på 51 pct. af det polske medieselskab Presspublica for cirka 150 mio. kr.

Stephen Davidson, Mecoms bestyrelsesformand, der fortsat tegner selskabet indtil Thomas Toumazis tiltræder som adm. direktør til august, er tilfreds med halvårsresultaterne.

“Annoncemarkederne forbliver udfordrende i første halvdel af 2011 særligt i Nederlandene og Polen. I lyset af denne udfordring og udfordringen med højrere avispapir-priser, har gruppen leveret anerkendelsesværdige finansielle resultater med stærk vækst i vores indtægter, stabile oplagsindtæger, en fortsat reduktion af omkostningerne, øget cash-generering som leder til en yderligere reduktion i nettogælden og betydelige forbedringer i indtjeningen per aktie,” siger han i en meddelelse og tilføjer, at selskabet vil betale et ekstraordinært udbytte til aktionærer på cirak 3,75 kr (5,5 euro cent) per aktie i slutningen af oktober.

Fremadrettet forventer Mecom med forbehold for de usikre markeder mindre kraftige flad i printannoncering i andet halvår af 2011 i Nederlandene og Polen. Samtidig forventes stærk onlinevækst og fald udvikling når det gælder oplagsindtægterne. Omkostningerne vil til gengæld stige i andet halvår i forhold til samme tid 2010 på grund af højere priser på blandt andet avispapir og distribution. For hele 2011 forventer ledelsen et mindre forbedring af resultatet (ebitda).

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også