Jobindex lammetæver konkurrenterne

Kaare Danielsen er en glad mand. Ganske vist måtte han som ejer af Jobindex gennem et indtjeningsdyk i 2009. Men han holdt sorte tal på bunden, og i 2010 var krisen allerede afblæst. Nu melder han om et glimrende 1. kvartal med 42 pct. vækst i omsætningen til 30,3 mio. kr. og et overskud (EBIT) på 10 mio. kr.
Ole Nørskov

Kaare Danielsen er en glad mand. Ganske vist måtte han som ejer af Jobindex gennem et indtjeningsdyk i 2009. Men han holdt sorte tal på bunden, og i 2010 var krisen allerede afblæst. Nu melder han om et glimrende 1. kvartal med 42 pct. vækst i omsætningen til 30,3 mio. kr. og et overskud (EBIT) på 10 mio. kr.

"Udviklingen gennem krisen har været præcis, som jeg forudså det. Når virksomhederne har let ved at få besat deres stillinger, fravælger de dyre printannoncer. Det betyder, at de jobsøgende vænner sig til at lede efter job på nettet - og det kommer os til gode, også når krisen er overstået,” siger han.

Og hos konkurrenterne bliver den analyse godtaget.

“De digitale jobmarkeder er stærke, når det gælder om at tiltrække aktivt jobsøgende. Derfor klarer de sig godt, når arbejdsløsheden stiger. Samtidig har den teknologiske udvikling gjort matchmaking på nettet uhyre effektivt,” siger Søren Hyldgaard, annoncedirektør hos Berlingske Media.

Sammen med TV 2 og JP/Politikens Hus ejer Berlingske Media Jobzonen, som har været hårdt ramt af krisen - selvom Jobzonen præcis som Jobindex er en internetbaseret tjeneste.

Fra sorte til røde tal
I 2007 lød Jobzonens overskud på 27 mio. kr. Det var i 2009 faldet til under 1 mio. kr. og resultatet for 2010, som endnu ikke er offentliggjort, bliver sandsynligvis skrevet med røde tal.

“Mange af Jobzonens annoncer blev jo solgt via printmedierne. Når man køber en annonce i Berlingske, får man den også med hos Jobzonen. Så når Berlingske og de andre aviser taber annoncer, går det også ud over Jobzonen,” forklarer Søren Hyldgaard.

Søndagsavisen/Ofir har også haft store problemer, og herfra lyder meldingen efter første kvartal også, at jobmarkedet stadig er i bund. Heller ikke Stepstone kan bryste sig af at have klaret krisen med glans. I 2009 var underskuddet på 5,7 mio. kr. og 2010 endte næppe med sorte tal.

Den samfundsøkonomiske krise er stort set overstået, men Søren Hyldgaard kan ikke melde om et spirende forår på printmarkedet for jobannoncer.

“Begyndelsen af året har ikke været specielt hyggelig. Vi havde håbet på, at der ville opstå flere flaskehalse, nu hvor krisen ebber ud, når en virksomhed for eksempel pludselig står og mangler seks SAP-specialister og derfor har brug for at ramme også de passivt jobsøgende, som aviserne er gode til at nå. Men det er ikke sket,” siger han.

90 pct. af job tabt
Og det er en bitter pille at sluge. I forhold til den gyldne tid for cirka 10 år siden ligger Berlingske omkring indeks 10 på print, forklarer Søren Hyldgaard, som dog ikke har opgivet kampen.

“Det er alt for tidligt for Kaare Danielsen at hovere. Vi er kun en halv time inde i første halvleg, og ingen ved, hvordan det ender. På grund af den hårde konkurrence på nettet daler annoncepriserne på jobportalerne, hvor standardannoncer efterhånden bliver gratis, og samtidig er der nye spillere som blander sig,” siger han med henvisning til sociale medier som LinkedIn og Facebook.

Spørgsmålet er, hvordan printmedierne slår tilbage - og hvordan de tre parter bag Jobzonen får sat efter Kaare Danielsens eksprestog.

“Jeg kan ikke sige noget om vores aktuelle planer - jeg kan kun love, at vi slår igen,” siger Søren Hyldgaard.

Til den opgave har de tre ejere udstyret Jobzonen med en ny direktør, Christoffer Feilberg, som nu arbejder på højtryk med udformningen af en ny aggressiv strategi. Den er dog foreløbig lige så hemmelig som selskabets bundlinje i 2010.

Forventer overskud på 25 mio. kr.
Kaare Danielsen er på sin side ikke skræmt, for han mener, han har en klar konkurrencefordel ud over den digitale: Fokus.

“Berlingske og de øvrige mediehuse har jo masser af andre aktiviteter, mens vi er en rendyrket rekrutteringsvirksomhed - vi lever og ånder kun for den ene ting. Det, tror jeg, har stor betydning. Samtidig er der ikke længere så mange synergieffekter forbundet med at have både avis og net, nu hvor der ikke er så mange jobannoncer tilbage i aviserne,” siger han.

Kaare Danielsen forventer, at facit for 2011 bliver en omsætning på 100 mio. kr. og et overskud på 25 mio. kr.

Disclaimer: MediaWatch samarbejder med Jobzonen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også