Sjællandske Medier oven vande

Omorganisaering og rationaliseringer i Sjællandske Medier, der for tre år siden fusionerede med Dagbladet i Ringsted, bærer nu frugt.

Omorganisaering og rationaliseringer i Sjællandske Medier, der for tre år siden fusionerede med Dagbladet i Ringsted, bærer nu frugt.

Efter røde tal på resultatlinjen i både 2008  og 2009  kom Sjællandske Medier A/S i 2010 ud med et overskud før skat på 13,1 mio. kr. og 10,1 mio. kr. efter skat - mod et underskud på seks mio. kr. før skat og fem mio. kr. efter skat i 2009.

"Det nye Sjællandske Mediers to første år – 2008 og 2009 – var krævende. Begge år førte til underskud. Derfor er det meget opmuntrende, at fusionens tredje år viser en sammenhængende økonomi. Nu har vi det grundlag, der er brug for," siger adm. direktør Torben Dalby Larsen, Sjællandske Medier, der i går fremlagde årsberetningen på generalforsamlingen i Ringsted Kongrescenter.

Fald i omsætningen
Lige som de fleste andre mediekoncerner er det ikke omsætningsvækst, der har trukket resultatet i plus i Sjællandske Medier.

Omsætningen faldt i 2010 til 386 mio. kr. mod 408 mio. kr. i 2009 Det stadigt pressede annonce- og bladsalg har noget at sige, men nedgangen skyldes især, at Sjællandske Mediers reklamebureau ikke længere har Næstved Storcenter som storkunde. Dertil kommer, at koncernen ikke længere er medudgiver af trykte lokaltelefonbøger i Syd- og Vestsjælland, at indtægterne fra trykvirksomhed er faldet på grund af prisfald, og endelig at SBS TV har opsagt et samarbejde med Sjællandske Mediers tv-sektion, '24 Sjælland', fremgår det af årsberetningen. Medarbejderstaben er desuden reduceret med ti til 405 medarbejdere.

Redaktionelle investeringer
2010 har dog også givet økonomisk luft til redaktionelle investeringer ifølge ledelsen - den regionale netavis sn.dk, der nåede en trafik på omkring 100.000 brugere månedligt i 2010, er styrket, erhvervsmagasinet Erhverv Sjælland udkommer nu hver anden uge fremfor månedligt, og så er fællesredaktionen, Sjællandsredaktionen, styrket, så den i dag tæller fem medarbejdere. Sjællandsredaktionen leverer stof til Sjællandske Mediers dagbladene, der går på tværs af kommunegrænserne, for at imødekomme den store gruppe af pendlere, der er blandt Sjællandske Mediers læsere.

I 2011 er målet at holde momentum, siger Torben Dalby Larsen.

"Målet er at fastholde et overskud og cementere den udvikling, vi har sat i gang," siger Torben Dalby Larsen, der forventer et overskud i år også, men ikke nogen markant vækst.

"Udviklingen i første kvartal er afdæmpet -  men ikke mere end, at det er til at håndtere."

Læsertalsudviklingen er ligesom for de fleste andre dagblade faldende for Sjællandske Dagblade. Fra 2. halvår 2009 til 2. halvår 2010 er de tre dagblades læsertal således faldet med mellem 16 og 20 pct. Fra 2. halvår 2009 til 2. halvår 2010 er Dagbladet/Frederiksborg Amts Avis' oplag faldet med 6,3 pct. og Sjællandskes oplag faldt med 3,4 pct.

- LR
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også