Oplag: Lokale dagblade i dybeste fald

Fire lokale dagblades oplag er sammen med Ekstra Bladet blandt dem, der går kraftigst tilbage i marts måned. Februar-trenden med et lavt samlet fald fortsætter.
MediaWatch

Dagbladenes samlede oplagsfald i marts var på blot 3,6 pct. Det blev hjulpet på vej af, at seks titler mønstrede vækst ligesom i februar.

Uromagerne i oplags-klassen er fire lokale dagblade, som ligger i top målt på oplagsfald i procent. De er Århus Stiftstidende (-11,7), Fyns Amts Avis (-11,5), Kalundborg Folkeblad (-9,6) og Bornholms Tidende (-9,2).

Men også byggeriets dagblad Licitationens oplagstab hører til i den tunge ende med -12,9. Af de landsdækkende dagblade taber Ekstra Bladet mest med -9,6 pct. i marts. Rivalen B.T. fortsætter sin mere positive oplagsstime med en tilbagegang, der er reduceret til bare 1,3 pct. i marts.

Kalundborg Folkeblads “makker-avis” i Medieselskabet Nordvestsjælland, Holbæk Amts Venstreblad, har ligeledes et stort oplagstab på 7,9 pct. sammenlignet med gennemsnittet på -3,6 pct. Fra september håber adm. direktør Mogens Flyvholm dog på, at oplaget bevæger sig opad, når de to aviser bliver nedlagt til fordel for en ny titel, der skal dække hele området.

Også på Vejle Amts Folkeblad og på Horsens Folkeblad er man åben for ændringer i det lokale dagbladslandskab - for eksempel i form af fusion. Oplagsmæssigt har marts måned været den bedste for Vejle Amts Folkeblad i månedsvis med et oplagsfald 5,8 pct.

Igen i marts er Jyllands-Posten hårdest ramt målt på antallet af solgte aviser, som svandt med cirka 7.700, svarende til en tilbagegang på 6,9 pct. Jyllands-Posten har samtidig stadig det største oplag at æde af med 103.880 eksemplarer, dog kun cirka 3.000 mere end Berlingske, som følge af de to aviskoncernes forskellige oplagsstrategi.

Netop Berlingske har en oplagsfremgang på 0,4 pct. i marts og koncernen kan også glæde sig over Dagbladet Holstebro-Struer, der går frem med 4,3 pct. Morsø Folkeblad (+ 0,4), Børsen (+0,5) og Nordjyske Stiftstidende (+1,9) kan også være med i klubben, som i marts måned domineres af Helsingør Dagblad med en oplagsvækst på fem pct., hvilket tyder på at avisens øgede salgsindsats for at øge oplaget har været den rette medicin.

- TBH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også