Flyvholm: Farvel til rabatryttere koster oplag

Kalundborg Folkeblads drastiske oplagsfald i 2010 skyldes, at man har droppet de uholdbare rabatkampagner, siger adm. direktør Mogens Flyvholm.
Tine Brødegaard Hansen

Mediawatch rundspørge til de mindre lokalaviser i kølvandet på lukningen af Kjerteminde Avis er nået til Kalundborg Folkeblad, der nu er landets fjerdemindste avis med et oplag på små 6000 eksemplarer i december. Avisen har siden sensommeren haft månedlige oplagsfald på mellem cirka ti og 12 procent.

"Det skyldes, at vi sidste år havde en kampagne i den periode, hvor man kunne få avisen i resten af året for 399 kr. Omkring seks procent af oplagsfaldet er på grund af, at vi ikke har været i stand til at gentegne abonnementer. Det er en ond cirkel med rabatkampagner, som det kræver mod og mandshjerte at bryde, så man sætter prisen for avisen, som vi mener, at den skal være," siger Mogens Flyvholm, adm. direktør for Medieselskabet Nordvestsjælland.

Han mener dog ikke, at man kan se Kjerteminde Avis triste skæbne som et generelt krisetegn for lokalaviserne.

"Selvfølgelig er det problemer. Vi skal finde vores niche, og det har vi ikke været gode nok til. Det handler om at udvikle unikke stofområder, så vi skiller os ud fra mængden og tilføjer produkterne merværdi, så folk er villige til at betale for dem. Vi skal i det hele taget have mere betaling for indholdet," siger Mogens Flyvholm, som samtidig understreger, at avisen stadig står stærkt i Kalundborg by, mens tabet er størst uden for den.

Fokus på kernelæserne
Færre rabatkampagner betyder færre abonnenter, men til gengæld er de resterende måske mere holdbare.

"Vi må henvende os til de hard core-læsere og geare vores forretning efter det. Der er x antal abonnenter, som har en høj betalingsvillighed, og de skal have et ordentligt og anstændigt indhold i avisen," siger Mogens Flyvholm og henviser til, at der trods udfordringerne på oplagsfronten, er lyspunkter at hente i læsertalsstatistikken.

"Når jeg ser på vores deprimerende oplagstal, trøster jeg mig med, at der ikke sker lige så store ændringer i vores læsertal. Det er udtryk for, at der er interesse for det produkt, vi laver."

Interesse for dialogjournalistik
Kalundborg Folkeblads læsertal bliver ikke frigivet hver måned, men i første halvdel af 2010 er det på 19.000, hvilket kun er et fald med 2.000 læsere i forhold til 2009.

Indholdet er et af de områder, hvor både Kalundborg Folkeblad og Holbæk Amts Venstreblad forsøger at udvikle sig med hjælp fra Dagbladsnævnet, der har givet omstillingsstøtte til et projekt om dialogjournalistik.

"Når vi ringer til potentielle kunder og fortæller om dialogjournalistikken i forbindelse med, om de vil tegne abonnement, synes de, at det lyder interessant, så det fungerer som et godt salgsargument," siger Mogens Flyvholm.

Derudover er medieselskabet i gang med at arbejde på en ny platformsstrategi, der skal styrke online-indholdet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også