JP: Nulvækst i 2011

Jyllands-Posten kom godt igennem 2010, men tabet af læsere sætter sammen med den generelle lavvækst en dæmper på forventningerne til 2011.
MediaWatch

Gennem 2010 var Jyllands-Posten præcis som konkurrenterne under pres på annoncefronten på grund af dalende læsertal. Men året vil alligevel blive husket mest for det gode efter en meget hård periode, fortæller direktør Klaus Høeg-Hagensen.

"Efter et slemt 2008 - 2009 fik vi i 2010 styr på toplinien og realiserede en samlet omsætningsvækst som følge af en stor stigning i digitale indtægter og marginal stigning i annonceomsætningen. De to ting kombineret med en langt bedre nettobidrag fra vores abonnementssalg har sikret en markant forbedring af vores bundlinje, der også blev højere end forventet," siger Klaus Høeg-Hagensen, som dog ikke vil afsløre, hvad der rent faktisk kommer til at stå på nederste linje.

Jyllands-Postens økonomi kan ikke umiddelbart aflæses af regnskaberne i JP/Politikens Hus, fordi tallene her er samlet for de tre store titler i koncernen.

Et mulehår foran
Når nettobidraget fra abonnement er højere end tidligere, skyldes det ikke oplagsfremgang. Jyllands-Postens oplag nærmer sig med hastige skridt de 100.000, og avisen er nu kun et mulehår foran de to andre morgenaviser, når man tæller antallet af solgte aviser. Men JP foretrækker at tælle antallet af tjente kroner i stedet - og prisstigninger kombineret med færre rabatter har givet øget fortjeneste.

Faldet i oplag er dog ikke det eneste problem, Jyllands-Posten har at slås med ved indgangen til 2011. Læsertallet er nemlig også styrtdykket. I oktober og november lå avisen således 17,2 pct. under niveauet fra 2009.

"Vi har selvfølgelig været klar over, at saneringen i vores oplag ville have konsekvenser, men det ser samtidigt ud til, at hele kategorien i 2010 er blevet ramt strukturelt, og det er en stor udfordring at håndtere det de kommende år," siger Klaus Høeg-Hagensen, som ikke har budgetteret med, at samfundsøkonomien vil løfte sig markant i den nærmeste fremtid.

"Vi forventer ikke, at den generelle situation i økonomien forbedrer sig – måske snarere tværtimod. Derfor arbejder vi ikke med en generel vækst i annoncemarkederne. Vi tror dog stadigt, vi kan fastholde et højt vækstniveau på en række af de digitale områder gennem nye produkter og generelle prisstigninger på det klassiske bannermarked. Samlet set giver det et indtjeningsniveau for virksomheden på samme niveau som i år, og vi vil derfor også fastholde en forholdsvis høj udviklingstakst på det digitale, herunder specielt udvikle og teste nye formater for betalt indhold på net, smartphones og tablets," siger han.

- ON

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også