Bureau om nyt BNY: Positivt træk

Klogt at gøre Berlingske Nyhedsmagasin til et tillæg i Berlingske Tidende, mener bureaudirektør. Abonnenterne kræver nemlig merværdi, men det hæver næppe Berlingskes oplag.
Tine Brødegaard Hansen

Når Berlingske Nyhedsmagasin i det nye år bliver et 48-sider langt ugentligt tillæg til Berlingske Tidende, er det udtryk for et offensivt træk fra Berlingske Media, siger mediabureauet Mediacoms adm. direktør Ulrik Thagesen.

"Det giver en merværdi til avisens eksisterende abonnenter, frem for at man bare lader Berlingske Nyhedsmagasin sygne hen," siger Ulrik Thagesen.

Når Berlingske Media vælger denne løsning, skyldes det, at Nyhedsmagasinet ikke længere var stærkt nok til at stå alene, mener han.

"De har ikke villet lukke det, fordi det har et navn og en historie, og så kan de sørge for, at det ikke helt dør ud ved at lade det leve videre i avisen," siger Ulrik Thagesen, som også påpeger, at magasinstrategien kan være på vej tilbage til aviserne.

"Jeg tror, at vi i en periode, indtil papiret forsvinder, vil se, at dagbladsbrancen forsøger at produktudvikle, og det kan sagtens være med magasinformater. Børsen har jo relativt stor succes med deres tillæg såsom Pleasure. Måske kan Berlingske Nyhedsmagasin også få nogle nye læsere ved at blive peppet op med noget indhold, der gør det relevant for en bredere skare," siger Ulrik Thagesen.

Men oplaget kommer næppe til at eksplodere af den grund.

"Det er en forhåbning, man kan have, men Berlingske Tidendes oplag har en nedadgående tendens, så det er nærmere et forsøg på at holde niveauet. Og så tilfører det avisen et kvalitativt højt format at lægge annoncer i," siger Ulrik Thagesen.

Får magasinet mere held med at tiltrække annoncører ved at indgå i avisen som tillæg?

"Det afhænger dels af, om den redaktionelle linje fortsætter uændret, eller om nye elementer kan skabe flere læsere, men prissætningen på annoncerne skal også være rimelig. For selvom det også er vigtigt for annoncørerne, hvilket redaktionelt miljø de optræder i, spiller prisen en rolle for, hvor attraktivt det er," siger Ulrik Thagesen.

Han tvivler dog på, at Børsen og Jyllands-Posten, der er Berlingske Tidendes største konkurrenter på erhvervsstoffet, har grund til bekymring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også