Oplag: Børsen-vækst på 20 pct. under Fallesen
Ikke overraskende er oplagskurven for de landsdækkende dagblade en sørgelig sag fra 2002 til 2009, når man ser på tallene for andet halvår.
I den sammenhæng stikker Børsen markant ud. Siden Leif Beck Fallesen fik ansvaret som både adm. direktør og ansv. chefredaktør for avisen i 2002, er oplagskurven kun gået opad, hvilket han nævner, som noget af det, han er stolt af i et interview med MediaWatch.
Oplaget er vokset fra et oplag på 61.246 i 2002 til 72.490 i 2009 i andet halvår, svarende til en stigning på 18,4 pct. Det tal er øget med cirka 1000 eksemplarer i den seneste halvårsmåling.
Det er næsthøjeste stigning efter Kristeligt Dagblad, der kan prale af at have øget oplaget med 26 pct. i perioden. Også Informations oplag stiger i perioden, men de ligger begge og roder med de laveste oplag blandt de betalte landsdækkende dagblade på mellem 22-26.000 eksemplarer i andet halvår 2009. Det tal de begge har øget i første halvdel af 2010.
Den positive tendens for de tre nicheaviser står i skarp kontrast til de øvrige dagblade, hvis oplag i perioden er reduceret med mellem 23,5 (Politiken) til 36,5 pct. (B.T.).
Et højt oplag er ikke nødvendigvis lig med høj indtjening, da det kan være dyrt købt i form af favorable rabatter eller gratisgaver. Ikke desto mindre har Børsen været en overordentlig sund forretning i samme periode.
I den seneste halvårsmåling har Børsen også i år øget sit oplag med cirka tusinde eksemplarer til 73.500.