Oplag: Børsen-vækst på 20 pct. under Fallesen

Leif Beck Fallesens aftryk på Børsen har bl.a. været et støt stigende oplag, der er vokset med næsten 20 pct. siden 2002.
Tine Brødegaard Hansen

Ikke overraskende er oplagskurven for de landsdækkende dagblade en sørgelig sag fra 2002 til 2009, når man ser på tallene for andet halvår.

I den sammenhæng stikker Børsen markant ud. Siden Leif Beck Fallesen fik ansvaret som både adm. direktør og ansv. chefredaktør for avisen i 2002, er oplagskurven kun gået opad, hvilket han nævner, som noget af det, han er stolt af i et interview med MediaWatch.

Oplaget er vokset fra et oplag på 61.246 i 2002 til 72.490 i 2009 i andet halvår, svarende til en stigning på 18,4 pct. Det tal er øget med cirka 1000 eksemplarer i den seneste halvårsmåling.

Det er næsthøjeste stigning efter Kristeligt Dagblad, der kan prale af at have øget oplaget med 26 pct. i perioden. Også Informations oplag stiger i perioden, men de ligger begge og roder med de laveste oplag blandt de betalte landsdækkende dagblade på mellem 22-26.000 eksemplarer i andet halvår 2009. Det tal de begge har øget i første halvdel af 2010.

Den positive tendens for de tre nicheaviser står i skarp kontrast til de øvrige dagblade, hvis oplag i perioden er reduceret med mellem 23,5 (Politiken) til 36,5 pct. (B.T.).

Et højt oplag er ikke nødvendigvis lig med høj indtjening, da det kan være dyrt købt i form af favorable rabatter eller gratisgaver. Ikke desto mindre har Børsen været en overordentlig sund forretning i samme periode.

I den seneste halvårsmåling har Børsen også i år øget sit oplag med cirka tusinde eksemplarer til 73.500.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også