"Et kærkomment anfald af realisme"

Det er på tide, at dagbladene får mere fokus på kerneproduktet; undersøgende journalistik, mens vi venter på nemme betalingsløsninger til nettet, mener Jakob Elkjær og Troels Mylenberg.
Tine Brødegaard Hansen

Det er ikke et sekund for tidligt, at dagbladene opprioriterer graverjournalistikken, mener Troels Mylenberg, politisk redaktør på Fyens Stiftstidende og tidligere studieleder for Journalistik på SDU.

"Det er et kærkomment anfald af realisme. Fremtidens forretning er måske på nettet, men mange mennesker betaler stadig flere tusinde kroner for at holde den trykte avis, som leverer andet og mere end nettets hurtige nyheder kan," siger Troels Mylenberg.

Han mener, at det er en god idé at give abonnenterne noget mere for pengene - også selv om det ikke får oplaget til at stige.

"Folk får ikke mere tid til at læse avis af, at den indeholder kvalitetsjournalistik, og den værdi Berlingske Tidende har fået af sine journalistpriser kan ikke aflæses på den økonomiske bundlinje, men de stiver avisens brand af internt som eksternt," siger Troels Mylenberg.

Ingen trylleformular
Også Jakob Elkjær, chefredaktør for Fagbladet Journalisten, er opstemt over meldingerne fra dagbladene.

"Aviserne leverer grundstoffet til samfundsdebatten, og det er smukt og rigtigt at satse på den undersøgende journalistik. I den hastige nyhedsstrøm, er det en måde at vise, at aviserne kan noget, som webmedierne ikke kan. Men det er ikke nogen trylleformular til at vende oplagsudviklingen," siger Jakob Elkjær.

Selv om han netop har udgivet en bog om, hvordan nettet kan bruges til undersøgende journalistik, forventer Jakob Elkjær sig ikke revolutioner i den kommende tid, når dagbladenes nye gravergrupper leverer afsløringer.

"De bliver skåret over den sædvanlige læst, for selv om nettet kan bruges til interaktivitet og til at fremlægge dokumentation, er forretningsmodellen der stadig ikke, og så har aviserne intet incitament til at forære indholdet væk på nettet," siger Jakob Elkjær.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også