Ekstra Bladet bjæffer højere

På søndag går konceptet 'Ekstra Bladet Effekten' i luften. Det skal vise læserne, at det nytter, når avisen bider sig fast i en sag - og så skal det begrænse oplagsfaldet.
Tine Brødegaard Hansen

Når læserne henvender sig til Ekstra Bladet med klager over f.eks. systemt, kommer der noget ud af det. Det er budskabet fra ansv. chefredaktør Poul Madsen, der på søndag indleder en kampagne for at gøre opmærksom på effekten af avisens journalistik.

"Vi har længe sagt: "Velkommen på forsiden", men vi skal ikke nøjes med at sætte platugler og snydepelse på forsiden, vi skal også vise, at det får en effekt, når vi gør det," siger Poul Madsen og tilføjer:

"Vagthundejournalistikken er Ekstra Bladets kerneprodukt, som alle andre har kopieret. Men vi gør det bedst i avisen og på nettet."

Er det ikke et generelt journalistisk princip at fungere som vagthund?

"Nej, der hvor de andre slipper sagerne, fortsætter vi. Og hvis ikke læserne tror på det, kan de snart tjekke effekten af vores historier."

Der bliver kamp om afsløringerne
Det sker ved, at Ekstra Bladet følger op konsekvenserne af avisens afsløringer. Det gælder for eksempel DSB, som har fået en ombudsmand på nakken af trafikministeren efter Ekstra Bladets historier om problemer med togbusser, samt en unge pige, der blev låst inde af en kontrollør, fordi hun havde glemt sin billet.

Tiltaget kommer i kølvandet på udmeldinger fra Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende om, at den undersøgende journalistik skal styrkes. Men det er et tilfælde, siger Poul Madsen.

"Det er et parallelt spor, men vi har forberedt vores kampagne i længere tid, så det hænger ikke sammen med, hvad de siger. Men jeg synes det er godt, at morgenaviserne tager journalistikken alvorligt i et samfund, der blivere mere komplekst, og hvor spindoktorer gør vores arbejde sværere."

Moderne virkelighed nødvendiggør kampagne
Når aviserne netop nu slår på tromme for den undersøgende og kritiske journalistik, kan man få den tanke, at det hænger sammen med det stærke politiske fokus på mediestøtten op til dagbladsforhandlingerne i efteråret.

"Alle vil da gerne gøre opmærksom på deres værdi," siger Poul Madsen og tilføjer: 

"Men Ekstra Bladet er danskernes foretrukne vagthund, og i en moderne medievirkelighed må man gøre opmærksom på det og dokumentere det over for læserne. Derfor kan de fra på søndag tjekke effekten af vores historier i avisen, på nettet og web-tv."

Effekten for Ekstra Bladet skulle gerne kunne aflæses i oplaget, siger Poul Madsen.

"Oplaget falder på papir, og det er trist. Men vi tror, at det (Ekstra Bladet Effekten, red.) vil begrænse oplaget, for ingen dagbladschef ved sine fulde fem vil sige, at oplaget kan vokse."

I første halvår af 2010 faldt Ekstra Bladets oplag med 11,6 pct. til et hverdagsoplag på cirka 74.000, ifølge Dansk Oplagskontrol.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også