Mediebranchen skal tænke strategisk

Hvordan man får læserne til at betale for journalistisk indhold, når internettet bugner af gratis tilbud, er et af de spørgsmål, der diskuteres mest ivrigt i mediebranchen i disse år. Ifølge medieprofessor Anker Brink Lund fra CBS, skal mediebranchen tage udfordringerne seriøst og ændre måden at drive mediehusene på, siger han i et interview i dagens udgave af Berlingske Business.

MediaWatch

Hvordan man får læserne til at betale for journalistisk indhold, når internettet bugner af gratis tilbud, er et af de spørgsmål, der diskuteres mest ivrigt i mediebranchen i disse år. Ifølge medieprofessor Anker Brink Lund fra CBS, skal mediebranchen tage udfordringerne seriøst og ændre måden at drive mediehusene på, siger han i et interview i dagens udgave af Berlingske Business.

”De fleste har i den grad manglet en strategisk tilgang til, hvad er det er for en branche. Langt de fleste mener, at de er i nyhedsbranchen - og den har jo ikke været rentabel siden Anden Verdenskrig,” siger Anker Brink Lund og påpeger, at medierne skal satse på at producere færre historier, hvis kvalitet bevirker, at læserne vil betale for dem.

”Kravet om at producere journalistik, som publikum er villige til at betale for, bliver meget meget større. Til gengæld vil betalingsvilligheden samlet set være meget meget mindre. Det betyder, at der vil være færre redaktionelle ressourcer til at løfte en større opgave. Så den store udfordring bliver at lave mindre men bedre medieindhold”, siger han.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også