"4. kvartal kan blive en joker"

Ovenpå et resultat der voksede med 4,1 mio. kr. (ebit) til 5,5 mio kr. i 2. kvartal, forventer adm. direktør for MetroXpress A/S' Søren Riis nedgang.
Tine Brødegaard Hansen

Ovenpå et resultat der voksede med 4,1 mio. kr. (ebit) til 5,5 mio kr. i 2. kvartal, forventer adm. direktør for MetroXpress A/S' Søren Riis nedgang.

"3. kvartal er et af vores dårligste kvartaler (aviserne udkommer ikke i juli, red.), men hvis markedet kommer på niveau med 4. kvartal sidste år, kan det kvartal blive en joker, der ender med at vi får et rigtigt fornuftigt år," siger Søren Riis.

MetroXpress A/S' forbedrede resultat skyldes især sammenlægning af de to gratisavisredaktioner og generelle besparelser, for det danske annoncemarked er en kæmpe, der vågner langsomt. I hvert fald når man sammenligner med Sverige, hvor annoncemarkedet står til at vokse med otte procent, ifølge Metrokoncernens regnskab.

Salget faldt med fem pct. i 2. kvartal, og det er en særlig udfordring for gratisaviserne, der primært lever af annonceindtægter.

"Et fald på fem procent er ikke tilfredstillende, og der er slet ikke gang i det danske marked på samme måde som i Sverige. Men det er glædeligt, at vi kan fornemme forbedringer i maj og juni, og vores kunder melder om større optimisme i andet halvår af 2010. Vores drøm er, at vi kommer på niveau med sidste år, når vi taler annoncesalg for avisdelen af MetroXpress og 24timer," siger Søren Riis.

I forhold til 2009 er distributionsstøtten til MetroXpress og 24timer vokset med cirka en million, så de hver står til at modtage op til 18,1 mio. kr. Derudover er salget for online, distribution og særlige produkter såsom specialtillæg for annoncører, client publishing og Club MetroXpress i alt vokset med 2,5 pct., siger Søren Riis.

Han afventer, at markedet har stabiliseret sig, før MetroXpress A/S lancerer nye tiltag.

"Når bunden er nået, ser vi fremad. Vi har en del planer i ærmet og glæder os til at udvikle nye ting for med aviskrigen og finanskrisen har det mest handlet om rationaliseringer," siger Søren Riis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også