Børsen: Fra krise til lavvækst

Oven på det dårligste resultat i Børsens nyere historie, melder huset om bedring - men der er et stykke tid til, at ejerkravet om et overskud på 15 procent igen kan indfries.
Louise Reseke

April blev et foreløbigt vendepunkt for Dagbladet Børsen. Det var den første måned, annoncesalget på print og online lå over budget, siden finanskrisen i 2009 ramte Møntergade med stormstyrke og i løbet af tre måneder slog 30 procent af annonceindtægterne væk under det Bonnier-ejede dagblad.

”I første kvartal har vi mærket en bedring og især i april. Det er det første tegn, vi har på, at opsvinget begynder at slå ud i business-segmentet. Selve krisen er overstået, men den periode, vi kommer ind i, er en lavvækstperiode for dansk økonomi. Vi når ikke det krav, som ejerne stiller til os - som til mange andre - om et overskud på 15 procent, men vi får en væsentlig større indtjening i 2010 end i 2009,” siger Leif Beck Fallesen.

Med et resultat før skat på 10,4 mio. kr. i 2009 fik avisen en ridse i lakken oven på de tre foregående års hattrick af overskud på plussiden af 50 mio. kr. før skat.

"Annonceomsætningen faldt med 70 mio. kr. fra 2008 til 2009, mens overskuddet faldt med 44,1 mio. kr. Vi fastholdt en række investeringer især på online og prøvede ikke at skære for voldsomt ned. Vi gennemførte de første afskedigelser i nyere historie i marts, og nogle af de besparelser slår ikke igennem før 2010," forklarer Leif Beck Fallesen.

Avissalg overhaler
I takt med annoncesalgets tilbageslag overhalede Børsens abonnementsindtægter som noget nyt annonceindtjeningen. Blev der solgt færre spalter til annoncørerne, fortsatte Børsen med at sælge flere spalter til nye læsere og udvide sin abonnementsbase.

”Sidste år havde vi større indtægter på abonnement end annoncer for første gang - det er også vores langtidsstrategi, men det er gået hurtigere end forventet på grund af krisen. Det er en læring fra krisen – at salg af information er langt mere stabilt end salg af annoncer,” siger Leif Beck Fallesen.

”Kommercielt er vi blevet styrket i forhold til vores konkurrenter, fordi vores oplag er vokset, mens deres er dykket. Vi har lagt vægt på ikke at prisdumpe gennem krisen. Det har givet en betydelig volumennedgang, men til forskel fra vores konkurrenter havde vi ingen nedgang året før.”

Brugertal dykker
I modsætning til papiravisen har læserne på borsen.dk været mindre loyale. Fra februar 2009 til 2010 er brugertallet dykket fra 391.669 til 306.383 ifølge tal fra FDIM.

”Jeg tror ikke særlig meget på kvaliteten af de tal. Trafiktal var afgørende for bannerfinansieringen, men den er der ikke mange, der tror på i branchen i dag. Det, vi er optagede af, er kvaliteten af vores brugere. De ligner i høj grad avisens læsere, og de bruger tre, fire gange så lang tid hos os som hos vores konkurrenter. Gratistrafikken er nødvendig nu, men på længere sigt mindre interessant for os – vi er nødt til at sige, at strategien nu er en betalingsstrategi.”

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også