Brink Lund: "Hvert medie finder sin niche"

De store dagblade skal droppe forestillingen om at være først med nyhederne. Men hvis de accepterer at blive nichemedier, skal de nok klare sig, spår Anker Brink Lund.
MediaWatch

Internet og tv har langt bedre forudsætninger for at formidle nyheder end dagbladene. Derfor bør de store dagblade prioritere dybden, siger professor i medieledelse ved Copenhagen Business School (CBS), Anker Brink Lund, i et interview til Kristeligt Dagblad.

”Vi har set, at når de store landsdækkende dagblade har følt sig presset af nye medier, har de forsøgt at ligne dem mere. Artikler er blevet kortere. Der er kommet mere grafik. Det er blevet mere staccato. Men derved har de skåret ned på deres største aktiv: det gode læsestof. Dagbladenes kerne er ikke nyheder, grafik og form. Kernen er redigeret virkelighed. Det er en skribent, som har taget sig tid til at vælge et bestemt emne ud og skrive klogt og smukt om det,” siger han.

Anker Brink Lund understreger, at internet og tv ikke vil udkonkurrere dagbladene. Der er stadig brug for flere medieplatforme, og selvom aviserne taber markedsandele, så vil de stadig eksistere i fremtiden.

”Det er forkert, hvis man ser medieverdenen som alles krig mod alle. Det giver mere mening at se den som et økosystem, hvor hvert medie finder sin niche, og alle lever i en økologisk gensidig afhængighed. Nogle jager om dagen, andre om natten. Nogle lever som parasitter på andre, for eksempel internetmedier, der videregiver avisernes stof”, siger Anker Brink Lund.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også