Læsertal: Grimt 1. kvartal

Dagbladene fik en hård start på 2010, hvor 1. kvartal viser accelererende læsertab for morgenaviserne og to nicheaviser er i tilbagegang.
Tine Brødegaard Hansen

Dagbladenes kraftige læsertab i januar er ikke blevet nævneværdigt mildnet af de efterfølgende måneder. Årets første kvartal har nemlig suget læsere fra langt de fleste titler sammenlignet med samme kvartal i 2009.

Værst ser det ud for Urban, der går 25,4 pct. tilbage til et læsertal på 323.000. Det kraftige fald hænger sammen med Berlingske Medias beslutning om at skære i oplaget for gratisavisen på denne tid sidste år. Nogenlunde samme logik gør sig gældende for MetroXpress A/S-ejede 24timer, der taber 20 pct. af læserne.

Også de to ellers fremgangsrige nicheaviser Information og Børsen må notere sig nogle af de største læsertal med en respektiv tilbagegang på 18,2 og 17 pct. De var til gengæld blandt 'læservinderne' i 1. kvartal 2009 sammenlignet med 2008, hvor de gik frem med tocifrede procenttal.

Hårdt ramte morgenaviser
Blandt morgenaviserne taber Politiken og Berlingske Tidende stort set lige mange læsere i procent i første kvartal (14,3 og 14,1 pct.), men Politiken har med med sine 375.000 læsere cirka 100.000 flere end Berlingeren (273.000).

Jyllands-Postens læsertal går 11,7 pct. tilbage i første kvartal, men positionen som landets største morgenavis er fortsat befæstet med 437.000 læsere. Et tal der kun er overgået af gratisavisen MetroXpress, der 'blot' har tabt 8,5 pct. af læserne og lander på 481.000.

Morgenavisernes tab af læsere er dermed speedet kraftigt op i år, når man sammenligner med forskellen fra 1. kvartal 2008 til 2009, hvor de kun gik tilbage med 4,9 pct. (JP og Politiken) samt 1,7 pct. (Berlingske).

Stiften i hårdt læserkapløb
Århus Stiftstidende blev relanceret i februar med dertilhørende kampagner og håbet om, at tiltagene ville afspejle sig i øgede læsertal. Men fra januar til marts i år sammenlignet med sidste år har avisen tabt 16,6 pct. af sine læsere.

Dog viser marts 2010 et opsving til 75.000 læsere fra et læsertal på 68.000 i både januar og februar, så hvis den tendens kan holde, når kampagnetrykket stilner af, kan avisens læsertal være på rette vej.

Prop i Ekstra Bladets læsersvind
Ekstra Bladet var en af de hårdst ramte dagblade fra 1. kvartal 2008 til 2009, hvor avisen tabte en femtedel af læserne. I år er tabet reduceret til 3,2 pct. Ekstra Bladet har med sine 327.000 læsere 40.000 flere end konkurrenten B.T. Også B.T.'s læserflugt er bremset op fra et fald 12,4 pct. i år sammenlignet med faldet på 17,8 pct. fra 1. kvartal 2008 til 2009.

Lokalaviser går frem
I den glade ende af grafen ligger lokalaviser som Lolland-Falster Folketidende, Fyens Stiftstidende, Sjællandske og Frederiksborg Amts Avis, der alle går frem med mellem 4,2 og 6,3 pct. målt på læsertal i første kvartal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også