US: LA Times bryder annoncegrænse

Nyt annonceformat hos Los Angeles Times er inspireret af nettet, lyder det.
Sten Løck

"En forsideannonce, der prøver at se ud som en avisforside". Sådan stod der i konkurrenten New York Times om et nyt annonceformat hos Los Angeles Times fra 5. marts. Annoncen bestod af et farverigt billede af Johnny Depp som 'Mad Hatter' i den nye film 'Alice in Wonderland' og var klasket oven på den normale forside - et format gratisaviserne herhjemme også har benyttet sig af.

Los Angeles Times chefredaktør, Russ Stanton, og adskillige andre redaktører var imod annoncen, skriver New York Times, men den øverste ledelse fik sin vilje.

"Vi vil gerne flytte grænserne," siger John Conroy, talsmand for Los Angeles Times og påpeger, at formatet er lånt fra den digitale verden, hvor en helsidesannonce fylder skærmen i nogle sekunder.

"Vi har taget et koncept, som normalt bruges i nye medier og genopfundet det til avisen."

Det er ikke første gang, Los Angeles Times har prøvet grænser af. I april 2009 bragte man en forsideannonce for tv-serien "Southland" udformet som en nyhedshistorie, hvilket førte til hård kritik, bl.a. fra bladets egne journalister.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også