Dagbladskoncerner satser lokalt

Både Berlingske Media og JP/Politikens Hus tjener godt på de lokale ugeaviser og udvider deres engagement på området.
MediaWatch

Politiken ugiver stadig flere af de svenske lokalaviser, og Berlingske vil modernisere lokaljournalistikken og styrke brandet. Lokalaviserne er en indbringende indtægtskilde for dagbladene, skriver Børsen.

Berlingske udvikler et fælles layout for deres 53 lokalaviser og har netop påbegyndt udgivelsen af en ny lokalavis i Kalundborg.

”Man kan sagtens forestille sig, at vi går ind i nye områder. Vi kigger hele tiden ind i vores områder og ser på, hvor vi har nogle konkurrencemæssige udfordringer eller nye muligheder,” siger direktør for Berlingske Lokalaviser, Gorm Wesing Flyvholm til Børsen.

Berlingske vil ændre lokalavisernes brand, og en stor del af denne strategi involverer websitet dinby.dk, der skal formidle lokale nyheder og inddrage borgerne aktivt.

Også Politiken satser på nettet og oplevede i 2009 en fordobling af besøgene på hjemmesiden lokalavisen.dk. Derudover satser Politiken fortsat på udgivelsen af svenske lokalaviser, som traditionelt har givet større annonceudbytte. Ud af Politikens 1,8 ugentlige aviser er 800.000 i dag svenske.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også