Riis: Distributionsstøtte bør ændres

MetroXpress og 24timer har netop sikret sig 36 mio. kr. i distributionsstøtte. Alligevel ser adm. dir. Søren Riis, MetroXpress, gerne ordningen ændret.
Louise Reseke

Distributionsstøtte-ordningen, der netop har sikret MetroXpress to gange 18 mio. kr. til henholdsvis 24timer og MetroXpress, bør ændres.

Det mener MetroXpress adm. direktør Søren Riis, der barsler med et forslag til, hvordan ordningen ifølge gratisaviskoncernen kan gøres bedre.

"Som støtteordningen er skruet sammen i dag, så giver den kun plads til nye aviser, hvis de ligner de gamle aviser fuldstændig. Det er ikke hensigtsmæssigt," siger Søren Riis, der regner med at aflevere sit bud på en regulering af ordningen til Folketingets mediepolitikere i næste uge.

Koster 15 mio. kr.
Blandt de udfordringer, ordningen især giver gratisaviserne i dag, er de store udgifter, der er forbundet med at adminstrere de abonnementer, der kræves for at opnå distributionsstøtte. Omkostningerne skønnes ifølge Anker Brink Lunds medieudredning at være i omegnen af 15 mio. kr.

Søren Riis kan nikke genkendende til, at der er høje udgifter forbundet med ordningen - til gengæld er virksomheden hjulpet af at få støtte til to aviser, der kan distribueres sammen og i synergi.

Urban-afslag ingen betydning
Distributionsstøtten til gratisaviserne har stået for skud i flere omgange. Da MetroXpress og 24timer fik distributionsstøtte sidste år for første gang, vendte Berlingske Medias topchef, Lisbeth Knudsen, sig stærkt imod, at gratisaviser kan opnå distributionsstøtte. I år havde Berlingske Media dog selv søgt støtte til Urban, men fik afslag, da annoncemængden blev vurderet for høj.

Søren Riis ser ikke afslaget til Urban som noget, der vil ændre gratisavismarkedet næste år, og han er enig, når Lisbeth Knudsen tidligere har kaldt distributionsstøtten for konkurrenceforvridende - de er dog ikke enige om, hvordan støtten skævvrider.

"Vi fik afslag på støtte i 2007 og 2008 - i de to år, hvor Berlingske Media og JP/Politikens Hus kunne bruge støttemidler fra distributionsstøtten til at lancere Dato og 24timer, og det var i høj grad konkurrenceforvridende. Derfor syntes jeg også, det var noget klynk, da det blev kritiseret, at vi har fået distributionsstøtte," siger Søren Riis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også