B.T. relanceres som positiv avis

Fra i næste uge kan B.T.’s læsere se frem til at få løftet humøret, når de bladrer gennem dagens avis. B.T. vil lave positive nyheder.
Troels Gadegaard Frølich

”Vi har længe kunnet se, at vi vores læsere bedst kan lide de positive historier. Vi sælger simpelthen flest aviser, når tingene går godt, selv om vi også altid vil have fokus på de store dramaer,” siger B.T.s ansvarshavende chefredaktør Peter Brüchmann.

Derfor er det et nyt B.T., der kommer på gaden tirsdag den 8. december. Designet bliver relanceret, og avisens journalister skal fremover øve sig i at lave positive nyheder. I modsætning til konkurrenten, Ekstra Bladet, vil B.T.’s fremover også byde velkommen på forsiden til folk, der har gjort noget godt.

”Både unge og ældre læsere er ifølge alle analyser trætte af død, skandaler og elendighed og tager dermed afstand fra den måde, de fleste journalister er opdraget på. Det er en del af mediernes problem i store dele af verden,” siger Peter Brüchmann.

Husk de glade smileys
Som et meget synligt symbol på den nye linie indfører
B.T. segmentet ”Dagens Succes” i både nyheds- og sportssektionen. Her vil avisen sætte fokus på personer, som har haft succes eller markeret sig positivt. Peter Brüchmann understreger dog, at B.T. med den nye, gladere linie ikke har tænkt sig at droppe den kritiske journalistik.

”B.T. vil stadig være slagkraftig og være klar til at afsløre Brixtofte, Bendtsen og Brorson-præsten, når de træder ved siden af. B.T. handler om den gode historie, hvad enten den er god eller dårlig,” siger chefredaktøren.

”Vi lavede en historie over fire sider, der handlede om butikkernes sure smileys, mens de flere hundrede Netto- og Brugsen-butikker, der ikke havde fået nogen anmærkninger, bare fik en lille boks i et hjørne. Når vi skriver om nogen, som har gjort noget forkert, skal vi også huske dem, der har gjort det rigtige. Der skal være balance,” siger Peter Brüchmann.

Det er ikke kun B.T., der har haft en opfattelse af, at journalistikken bliver for negativ. Tidligere har DR været ude at annoncere, at man ville fokusere mere på de mange glade budskaber, verden også består af.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også