Avisorganisation støtter net-betaling

Håbet om at digitale indtægter kan opveje de trykte avisers annoncetab visner. Avisernes verdensorganisation WAN ser ingen anden udvej end brugerbetaling på nettet.
MediaWatch

Avisernes indtægter fra digitale annonce vil ikke i nærmeste fremtid kompensere for det tab mange oplever på print. Det var meldingen fra Timothy Balding, direktør i avisernes verdensorganisation, WAN-IFRA, på den årlige kongres i Indien.

Han bygger sin forudsigelse på flere medierapporter fra bl.a. PricewaterhouseCoopers. Revisionsfirmaet mener, at annonceindtægterne fra både print og online i 2013 vil være mindre end det beløb annonceindtægterne fra print udgør alene i 2008.

"Hvis avisselskaber skal bevare deres stærke lederskab på indhold, bliver nogen nødt til at betale. Det ser ud til at vi må løse problemstillingen med digital betaling og det snart," siger Timothy Balding i en pressemeddelelse fra WAN-IFRA.

Ikke overraskende afliver organisationen ikke printaviserne men slår på baggrund af den årlige trendanalyse fast, at de på ingen måde nærmer sig dommedag.

På verdensplan er avisoplagene steget med 1,3 pct. i 2008 og næsten ni pct. de seneste fem år.

Timothy Balding erkender dog, at væksten primært sker i udviklingsmarkeder som Indien.

Andre hovedpointer fra rapporten er:

- 1,9 milliarder mennesker læser hver dag en avis.

- Målt på salg per tusinde voksne indbygger er Japan markedsleder med 612, mens Norge er på andenpladsen med 576 mens Finlands tal er 482.

- Annonceindtægterne faldt med gennemsnitligt 20 pct. i Nordamerika, 19 pct. i det østlige Europa og 11 pct. i det vestlige Europa i 2009.

- Det amerikanske marked er hårdest ramt. Her er annonceindtægterne på print faldet med næsten 29 pct. i tredje kvartal og med 17 pct. på digitale platforme.

Rapporten kan downloades mod betaling her.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også