Politiken tager vigtigt opgør

Politikens bogstunt er på én gang et rigtigt opgør med forsvarets hang til informationskontrol - og led i markedsføringen af Politiken, mener politisk kommentator Hans Engell.
Louise Reseke

Det kommer til at koste Politiken en retssag, men sagen er vigtig og pricipiel - og omtalen ubetalelig.

Det mener politisk kommentator og tidligere forsvarsminister og chefredaktør for Ekstra Bladet, Hans Engell, i sin kommentar til Politikens offentliggørelse af bogen 'Jæger - i krig med eliten' af den tidligere jægersoldat Thomas Rathsack.

"Det er et meget vigtigt pricipielt opgør, som Politiken lægger op til her. Danmark er i krig, og i en krig er der altid en risiko for, at det første offer er - ikke sandheden, men mediernes og offentlighedens ret til information,"siger Hans Engell.

"Forsvaret har opretholdt en meget centraliseret informationspolitik, hvor kun specielt udvalgte medier og journalister er blevet inviteret med. Medierne har derfor generelt haft få og begrænsede muligheder for at bedrive selvstændig, kritisk journalistik. Derfor er det rigtigt at få testet, hvor grænsen går for, hvad forsvaret kan blande sig eller ej - især når forsvaret endnu mangler at løfte bevisbyrden for, at bogen udgør en sikkerhedsrisiko," siger Hans Engell.

Dumper i kommunikation
Hans Engell uddeler samtidig dumpekarakter til forsvarets håndtering af sagen. Først og fremmest er reaktionen fra forsvaret kommet alt for sent og det er med til at udstille forsvaret som et tungt maskineri ude af trit med virkeligheden i en informationsalder.

"Forsvaret har vidst længe, at den her bog var på vej. Når man er så længe om at gribe ind, og flere dage dage efter, at omtalen er begyndt, vælger at appellere til landets chefredaktører ved at sende dem et brev - så virker det som om, at forsvaret ikke ved, hvad moderne kommunikation er," siger Hans Engell.

Han er ikke i tvivl om, at der venter Politiken en retssag anlagt af forsvaret. Polimikbølgerne er simpelthen gået for højt til, at forsvaret kan gøre andet nu.

"Hvis ikke forsvaret tager retslige skridt efter det her, så vil de være helt til grin."

Uanset hvad det måtte koste Politiken af retslige skridt, som avisen uden tvivl også har kalkuleret med, inden de trykkede på print-knappen, så er markedsføringsværdien for dagbladet enorm.

"Det her er også et led i Politikens markedsføring. Det giver enorm omtale og værdifuld PR. Det er en sag, der passer godt til Politikens redaktionelle profil - og Politiken er den eneste af morgenaviserne, der ville kunne gøre det her. Hvis borgerlige aviser som Jyllands-Posten eller Beringske Tidende havde gjort det, ville der jo lyde et ramaskrig fra læserne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også