JP/Politiken har reader-planer

JP/Politikens it-direktør har stor tiltro til de digitale læsemaskiner, som han med tiden ser som papirets erstatning.
MediaWatch

It-direktør Per Palmkvist Knudsen fra JP/Politikens Hus har store digitale visioner, når det gælder udgivelsesplatformen for husets aviser. Han ser nemlig en mulig fremtid i de såkaldte e-bog-læsere også kaldet readers i en tid, hvor distributions- og trykomkostninger tynger de i forvejen trængte dagblade, skriver Computerworld.

"Der er mange ting, som lige pludselig er mulige, hvis distributionsomkostningerne bliver mindre. Det ser hvert fald ud som om, at brugerne gerne vil betale penge for noget, der ligner en fysisk avis, snarere end noget, der blot ligger på internettet. I fremtiden kan det jo være, at der vil være en digital avis i hverdagene, mens der er en gammeldags avis i weekenden,” siger Per Palmkvist Knudsen til Computerworld.

Han fortæller, at JP/Politiken endnu ikke er klar til at erstatte de trykte medier med en ren onlineudgave, fordi disse stadig bidrager til onlinesiden. Men tryk- og distributionsomkostningerne for aviserne er så dyre, at han ikke har svært ved at se fordelene i at nedbringe disse. 

At sammensætte sin egen digitale avis
Hos JP/Politiken arbejder ledelsen med at udforske readerens muligheder, og Per Palmkvist Knudsen fortæller til Computerworld, at det f.eks. åbner for mere frihed for læserne til at håndplukke artikler fra de medier, som passer lige netop til dem.

"Det kunne jo være interessant, hvis man kunne sammensætte sin egen digitale avis, for eksempel med kultur fra Politiken, erhverv fra Jyllands-Posten og sport fra Ekstra Bladet," siger Per Palmkvist Knudsen.

Han mener, at udvikling, særligt it, er essentiel for medievirksomhederens fremtid. Det gælder både den tekniske del men også i forhold til forretningsmodeller, hvor han ikke ser nogen overlevelsesmulighed for bannerannoncer.

"Vi skal som udviklingsafdeling også finde de fremtidige kommercielle modeller. Vi kommer for eksempel aldrig til at kunne leve af bannerannoncer. Den samlede medieomsætning på internettet er godt tre milliarder kroner, hvor godt en fjerdedel er banneromsætning. Omsætningen alene i vores organisation er på 3,6 milliarder kroner. Så derfor skal vi finde ud af den fremtidige forretningsmodel."

Adm. direktør hos JP/Politiken, Lars Munch, bekræfter over for MediaWatch, at koncernen "som så mange andre" er i gang med at se på mulighederne i den nye readers, men han vil endnu ikke udtale sig om konkrete planer.

- MFH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også